Vi har ljustestat Jeep Renegade, Suzuki Vitara och Mazda CX-3.
Tre bilar, tre ljustyper. Mazdas LED klarar sig bäst, medan Suzukis halogen och Jeeps xenon får svaga betyg i helljuset.
Suzukis halogenlampor klarar att ge en bra räckvidd på helljuset, men har självklart inte det vita ljus som Jeeps xenon eller Mazdas LED. Det är större skillnad på LED, xenon och halogen än bara ljusets längd eller bredd. Ögat är mer bekvämt med högre ljustemperatur. Men det bättre ljuset i Jeep och Mazda är tillval eller hör till de versioner som vi testade.
Jeep Renegade:
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 180 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mazda CX-3:
Halvljus, längd: 118 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 210 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5
Suzuki Vitara:
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Jeep Renegade:
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 180 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mazda CX-3:
Halvljus, längd: 118 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 210 m.
Helljus, bredd: 34 m.
Helljus, betyg: 4/5
Suzuki Vitara:
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant, vet jag inte. LED är ju billigare, strömsnålare, bättre och med längre livslängd jämfört med Xenon. Finns egentligen ingen anledning till att det inte skulle ersätta Xenon helt med tiden.
Nackdelen med ledljus kan möjligtvis vara på vintern när det snöar kraftigt.
Risken är att den låga värmeutvecklingen inte lyckas hålla strålkastarna rena från snö. Inget jag vet säkert men som sagt risken finns.
Skulle också gissa att priset för reparation, den dagen nåt går sönder, är klart högre än för xenon. Och att det går sönder kan vi vara helt säkra på för det gör ju faktiskt även xenon - trots att det talades om att även dessa skulle räcka hela bilens livslängd när den tekniken introducerade... Har redan sett flera bilar med nåt segment trasigt i LED-varselljusen.
Att Xenon skulle hålla bilens livslängd har jag aldrig hört. Xenon har en faktisk livslängd eftersom gasen tar slut. Så är inte fallet med LED.
Xenon har en brinntid på mellan 2 - 4000 timmar. LED har uppemot 100,000 timmar.
Sen kan självklart LED gå sönder ändå, precis som vad som helst annat.
@ztaffans, jag har LED på min bil och visst måste man skrapa bort snö och is även där. Det är väl egentligen bara Halogen som har så pass hög värmeutveckling att isen smälter av sig självt.
Swemba - du kanske inte hört det men det har i alla fall jag. Och xenon-ljusen har ju funnits rätt länge så det är lätt att glömma vad som sas när det introducerades...
Tror inte att LED-ljusen kommer att fungera i 100.000 timmar i snitt även om dom säkert blir hållbarare än halogen. Dessutom bör dom ju behålla ljusstyrkan under hela livslängden om det skall vara nåt värt. Men jag har absolut inget emot LED bara inte biltillverkarna fläskar på med häftiga priser den dag man måste byta ut en lampa...
@Pi, min poäng var att Xenon har en livslängd. Gasen tar slut i lampan, precis som bränslet tar slut i bilens tank ...
En LED kan däremot hålla hur länge som helst, i teorin.
@Shogun, nej de slår till omedelbart. Det är väl en av LED-teknikens styrkor - full styrka direkt.
@Shogun, du har antagligen helljusautomatik. Då lär det ta en liten stund för den att avgöra om helljuset behövs eller ej. Det har dock inget med LED att göra. Om du stänger av helljusautomatiken så ska du se att helljuset går på direkt.
@Shogun, ja helljusautomatiken är ju inte enbart avbländning utan även påbländning. Ju mörkare det är desto snabbare slår den på. På min bil (BMW) är den riktigt tjurig på sommarhalvåret eftersom det aldrig blir riktigt mörkt. Även på vintern med mycket snö kan den vara lite bråkig innan den bestämt sig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.