Alla tre elbilar har LED och en fick full pott på halvljuset. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Hyundais långa halvljus och Nissans korta sticker ut från ett i övrigt ganska jämnt testresultat. Observera att de angivna metervärdena för den testade ljusstyrkan 3 lux på vägbanan motsvaras av den ljusbild som är ”mellanorange” i graferna ovan. Den mörkt orangefärgade visar spridningen på betydligt svagare 1 lux på vägbanan.
Hyundai Ioniq Electric (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 209 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5
Nissan Leaf (LED):
Halvljus, längd: 72 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 3/5
Volkswagen e-Golf (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 200 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Hyundai Ioniq Electric (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 209 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5
Nissan Leaf (LED):
Halvljus, längd: 72 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 191 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 3/5
Volkswagen e-Golf (LED):
Halvljus, längd: 91 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 200 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.