Alla tre har mycket bra halvljus med projicerande xenonlampor. Såväl längd som bredd är avsevärt bättre än medelbilen.
Bästa helljus har 308 som använder både xenon och en extra reflektor med en H1-lampa. Focus har samma system men med en H7-lampa.
Opel använder endast bixenon men lyckas ändå få bra längd och bredd. Xenon ger vitare och för ögat behagligare ljus.
Ford Focus Kombi:
Halvljus, längd: 100 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 212 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Opel Astra Sports Tourer
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 213 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5.
Peugeot 308 SW:
Halvljus, längd: 100 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 4/5.
Helljus, längd: 240 m.
Helljus, bredd: 30 m.
Helljus, betyg: 4/5.
Medelvärde:
Halvljus, längd: 77 m.
Halvljus, bredd: 11 m.
Helljus, längd: 197 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi/115 Titanium Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi ActiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.