Nästa artikel
Ljustest: Ford Fiesta, Suzuki Swift, Volkswagen Polo (2017)
Ljus

Ljustest: Ford Fiesta, Suzuki Swift, Volkswagen Polo (2017)

Publicerad 12 december 2017
Enkel halogenteknik räcker skapligt och LED ger behagligt vitt helljussken. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Volkswagen Polo har visserligen enklaste tekniken – konventionella reflektorer med halogen – men räckvidden är skaplig. Ford har linsreflektor för halvljus, men presterar inte bättre. Den testade modellen av Suzuki Swift är utrustad med LED, som ger ett utmärkt halvljus. Helljuset är däremot inte särskilt långt eller brett, men det behagligt vita skenet är ett plus.

Ford Fiesta (H1/H7):
Halvljus, längd: 68 m.
Halvljus, bredd: 17 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 178 m.
Helljus, bredd: 12 m.
Helljus, betyg: 2/5

Suzuki Swift (LED):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 157 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5

Volkswagen Polo (H7/H7):
Halvljus, längd: 76 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 177 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 2/5
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-12 14:07
mso 1000

Hmm. 40 meter extra på halvljuset på susukin med LED.
Innan man köper ny bil bör man ALLTID testa med LED och tänka över valet extra noga.
Det går aldrig att ändra sig i efterhand när man upptäcker vad dåligt halvljus.
Jag har flera vänner som köpt en svensk bil och upptäckt att 2017 så finns halogen fast dom lagt upp så mycket pengar.
Och nu kryper dom till korset och sätter in extraljus för 7000:- som ändå inte räddar halvljuset.

#2 • Uppdaterat: 2017-12-12 15:44
Styggavargen

Hur starkt får halvljuset vara? Jag tycker mig se fler bilar man tror har helljuset påslaget och när man "ljus tutar" för att de skall blända av, kommer en våg av så mycket ljus att man tror man hamnat i himlen, man fullkomligt bländas i flera sekunder av deras ännu starkare helljus. Min glödlampor i min Octavia känns som stearinljus i jämförelse.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-12 18:55
Peugo

mso 1000, det är sällan använd teknik som är dåligt utan det tekniska genomförande. Det finns massor av bra halogen-ljus men nästan endast i äldre bilar. Det finns mycket bättre Xenon ljus (med extra halogen för långljus) i äldre bilar jämfört med LED i nästan alla nyare bilar. Tekniska genomförandet är kungen i spelet, inte använd teknik!

Halvljusen bländar väldigt mycket med LED-ljus och hoppas myndigheterna tar tag i detta problem med det snaraste! Värsta ljus i Nissan Qashqai och Opel men det finns flera.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-12 20:21
HT19

Det är reflektorn som avgör om en bil har bra ljus eller inte. Inte om det står halogen eller Led på lampan.
Se bara på Polons helljus! Hur är detta möjligt när den har halogen lampor?
Ännu märkligare är VIB betyg på heljuset?
Polo. Helljus, längd: 177 m.Helljus, bredd: 14 m. Betyg 2
Swift. Helljus, längd: 157 m.Helljus, bredd: 8 m. Betyg 2

Att Swift har ett vitare ljus gör det inte bättre.. Det ser bara fräsigare ut.

#5 • Uppdaterat: 2017-12-12 20:45
milkylainen

Styggavargen: Inte så mycket frågan om hur mycket som hur de är ställda. Även sketna halogenljus är bländande om de vinklas upp. Jag tycker nästan aldrig moderna ljus bländar sålänge man inte står i en vinkel så att man är i vägen för dem (backe, krön). De är väldigt bra på att hålla ljuskäglan.
En normal xenonlampa lämnar en 3000lm/35W per lampa ungefär. En halogen ger runt 1500lm/50W per lampa.
Det finns variationer mellan lampor och system, men ungefär där.
Ett vanligt xenonsystem dumpar ungefär dubbelt så mycket ljus än en halogen. Alla moderna ljussystem har linssystem för fixa till ljuskäglan.LED har ungefär samma ljusstyrka som Xenon, men det varierar mer där eftersom konstruktionerna är tillverkarnas egna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.