Vi har ljustestat Fiat Freemont, Kia Sorento och Renault Espace.
Kia Sorento drar längsta strået när strålkastarna granskas. Renault Espace skiner med LED-ljus och Fiat Freemont halkar efter med svagt halogenljus.
Testförarna uppfattade Fiats ljus som svagt. Halvljuset har bra längd men helljuset är något kort. Däremot har inte halogenlamporna samma höga ljustemperatur som Kias xenon eller Renaults LED.
Det är något som ögat är känsligt för. Sammantaget får Kia högst betyg beroende på att helljuset är förstärkt med en extra reflektor och därmed lyser längre än Espace.
Fiat Freemont:
Halvljus, längd: 80 m
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Kia Sorento:
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 217 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Renault Espace:
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Det är något som ögat är känsligt för. Sammantaget får Kia högst betyg beroende på att helljuset är förstärkt med en extra reflektor och därmed lyser längre än Espace.
Fiat Freemont:
Halvljus, längd: 80 m
Halvljus, bredd: 16 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus, betyg: 2/5
Kia Sorento:
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 217 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Renault Espace:
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vänta nu, ni testar Halogen mot Xenon? Hur f...n tänkte ni där? Ibland undrar man hur det är med hjärnverksamheten i Svenska biljournalister. Lite som testa lastutrymmet och ha med en Alfa Romeo 4C. ;-)
Tekniken man använder (LED, Halogen, Xenon) har nästan inget att göra med hur bra ljusen är. "Gamla" Xenon (då man lät dom använda mera ström) är ju helt klart bättre än dagens LED-lösningar när man ser på ljusmängden. I dagens läge är också Halogen ofta bättre än dagens Xenon men allt beror på vad biltillverkarna vill få fram (oftast sämre med ljus och mindre CO2).
Henrik
Tror du är: Inte lite snett ute, utan mycket.
Vilket är viktigast?
Förbrukning av el eller sikt?
Den du kör på eller nästan kör på skiter i om du har xenon Led eller halogen. Det viktigaste är: vad ser du..... eller? Kanske inte hjälper dig om du har vit käpp, men då ska du sluta köra nu eller tänka om.
Kjell
Ojoj vilken tafflig jämförelse,skulle kunna vara hämtat från kalle i skogen på Youtube.
Däremot skulle en prisjämförelse av en komplett "lykta"vara intressantare.
Effektförbrukning hade gett lite med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.