Bländrisk: Både Alfas och Citroëns xenonljus innebär en hög risk för bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: Bilarna har projicerande xenonljus på halvljuset. Båda har bixenon d v s avskärmat halvljus och full effekt på helljus. Alfa har dessutom en extra reflektor med en H1-lampa som lyser på helljus. Därför har Giulietta avsevärt bättre helljus. Båda har automatiskt halvljus, Alfa Giulietta med LED-teknik som dagbelysning.
Lampbyte: Båda rekommenderar verkstad vid glödlampsbyte, även om det är god åtkomlighet för byte.
Kommentar: Giulietta når högsta betyg på halvljus trots något kortare räckvidd men tack vare lägre risk för bländning. DS4 har också ett halvljus klart bättre än medelbilen. När det gäller helljus är det en större skillnad. Giulietta når 57 meter längre än DS4 och har drygt dubbelt så bred ljuskägla vid 150 meter. Alfa har den bästa belysningen med xenon.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS4 HDi Sport Alfa Romeo Giulietta Distinctive JTDmBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.