En av bilarna får minuspoäng för bländningsrisken på halvljuset. Läs mer i vårt ljustest.
Med Shine har Citroën Bi-LED. Helljuset når längst i trion och halvljuset har bra bredd. LED ingår i CR-V Hybrid som får minuspoäng för hög bländfaktor på halvljuset. Helljuset lyser brett men kort. Från Style-nivå kommer RAV4 med Bi-LED. Halvljuset ger långt sken precis utanför vägkanten men helljuset får knappt godkänt.
Citroën C5 Aircross (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 207 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej.
Honda CR-V (LED):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Toyota RAV4 (LED):
Halvljus, längd: 108 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Citroën C5 Aircross (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 207 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej.
Honda CR-V (LED):
Halvljus, längd: 103 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 17 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Toyota RAV4 (LED):
Halvljus, längd: 108 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 173 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett bra resultat för Citroën. Inget att anmärka på.
Nja, förutom att Citroen var ensam i sällskapet om att snåla in på lyktspolning. För min del är det ett elände vintertid med saltslask som effektivt stryper ljusstyrkan just när den är så viktig. Väljer därför inte en bil som saknar lyktspolning. Tyvärr finns det fler som börjat snåla på detta.
Lima, har du provat en modern bil med LED utan lyktspolning vintertid?
Eftersom det är just strålkastar-SPOLNING så är detta inget utslagsgivande krav för mig på mina bilar. Spolning är tyvärr inte speciellt effektivt utan vill man ha strålkastarna rena så får man nog ändå ta fram trasan.
Guran
Jag har ledramp och tycker det är helt klart skillnad på ifall den är ren eller smutsig. Dock så är det så pass bra tryck i rampen att även smutsig så funkar det hjälpsamt.
Givetvis är det stor skillnad på helt rena glas och vinterskitiga men grejen är att de flesta strålkastarspolare jag testat inte varit speciellt effektiva utan lämnat en hinna med skit över glaset och denna hinna förstör bl a ljusbilden.
Axa
Jag har kört hela vintern (ca 1000mil) med Led utan spolare. Inget större problem. Har kanske stannat 5 gånger ( efter ca 10mil i riktigt skitigt före) på hela vintern och gjort rent glasen (blir betydligt renare än en vattensprutt) oftast påkallat av behov för skogsbesök för chauffören. Så en max 1 minut längre bensträckare för att hämta flaskan med spolarvätska i bagaget och ett papper som sedan ger betydligt renare glas än en automatisk vattendusch.
Annars så fick glasen sig en avtorkning innan avfärd på mina vanliga 20-mila turer.
Jag har bilar både med strålkastartvätt och utan.
Även om det blir smuts kvar på lyktorna när de spolats av så är det mycket bättre än att ha all skit kvar på lyktan.
Sedan är det faktiskt stoppförbud på många vägar under långa sträckor.
Det är många gånger jag kommit ikapp någon när vägen är svart och saltad med minus 2 i luften, efter omkörning och spolning så är det påtagligt vad sikten blir bättre!
Guran
Jo, men som jag skrev, det är bra tryck i ljuset i en led-ramp så det gör inte lika mycket ifall det blir lite skitigt där.
Jag märker dock vid vinterkörning att det blir betydande skillnad att spola rent halvljuset. Men där är ju ljuset sämre än i rampen (har halogen) och då blir det betydligt sämre med skit i vägen.
Axa
Nu var det LED jag sa, enligt mina erfarenheter feån min bil, fungerade även utan Spolning. Ett klent halogenljus däremot är ju mycket mer beroende av att ha rena luktglas då ljusstyrkan från ljuskälla är betydligt lägre.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.