En av bilarna får bottenbetyg för helljuset. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Citroën får testets genomgående bästa ljusbetyg. Halvljuset är mycket bra och helljuset fullt godkänt.
Värre ställt är det med Ford, som bara får en etta för sitt helljus. Det når inte ens punkten där vi mäter bredden på ljusbilden, därav strecket i tabellen. Även halvljuset är klart under medel.
Hyundai klarar sig klart bättre, men når inte upp till Citroëns nivå.
Citroën C4 Cactus (H7/H1):
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ford Ecosport (Xenon/H7):
Halvljus, längd: 76 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 143 m.
Helljus, bredd: - m.
Helljus, betyg: 1/5
Hyundai Kona (H7/Xenon):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5
Värre ställt är det med Ford, som bara får en etta för sitt helljus. Det når inte ens punkten där vi mäter bredden på ljusbilden, därav strecket i tabellen. Även halvljuset är klart under medel.
Hyundai klarar sig klart bättre, men når inte upp till Citroëns nivå.
Citroën C4 Cactus (H7/H1):
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ford Ecosport (Xenon/H7):
Halvljus, längd: 76 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 143 m.
Helljus, bredd: - m.
Helljus, betyg: 1/5
Hyundai Kona (H7/Xenon):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 168 m.
Helljus, bredd: 10 m.
Helljus, betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag säger som jag brukar (fast jag kom på det just nu), när man ser ljuset i tunneln så är det en Citroën man ser. :)
Citroën har verkligen lyckats med fronten på nya Cactus. Hyundai gjorde ett gott försök, men föll på målrepet. En liten slits mellan LED-lamporna. Brevinkast? Det är ju fejk dessutom, bara "för syns skull" (hade ju varit bättre om de satsat på ljuset istället :) ). Helt poänglöst. Ford har bara en stor glupsk front, lite pickup-känsla. Inget som attraherar mig.
C3 fick väl relativt bra resultat också men något sämre halvljus, däremot är det väl märkligt att Aircross som borde ha samma strålkastare som C3 men tydligen inte har det, fick så dåliga resultat.
Enklast vore väl att ha samma strålkastare på alla tre när de är så lika i utformningen, PSA brukar ju inte gilla att ha onödigt många variationer i tekniken så här slösar man väl pengar med att göra tre olika strålkastare istället för en, som uppenbart hade varit det bästa.
Bilarna har olika design, de har olika former och olika distinkta karaktärer. Det påverkar givetvis också utformningen av strålkastare. Det under skalet, sådant som inte syns, som bilarna har likheter. På det som köparna kan se och upptäcka är det viktigt med skillnader. Under skalet bryr sig inte konsumenterna om att det finns likheter eftersom de inte ser det.
Det är ingen konst att använda samma strålkastare och ändå ha annorlunda design på fronten som helhet, strålkastare brukar ha liknande utformning för att signalera märkestillhörighet, skillnaderna mellan dessa tres utseende på strålkastarna är som det är inte dramatiskt, så det hade inte varit svårt att få till utan att någon reagerat.
Håller inte med om det, strålkastarna är en viktig del av frontdesignen och bilarnas olika mått och design gör att samma strålkastare skulle försämra designen tycker jag. Märkesidentiteten är tydlig ändå. Om vi tar C4 Cactus så har den strålkastare som är smalare och bredare än C3 Aircross, det ger ett helt annat intryck i fronten än den mer kubiska rombformen på strålkastarna till C3 Aircross. Kom ihåg att C3 Aircross är en högre bil och därmed passar inte smala och breda strålkastare, det skulle bara se konstigt och fel ut. Hela C3 Aircross är kubistisk, en kub med rundade hörn. Det återkommer genomgående genom hela designen: Strålkastarna fram, bakljusen, insidan på dörrsidorna och så vidare. Om du tittar på ratten så har ekrarna där mediastyrningen sitter precis samma form som strålkastarna fram. Det är ett genomgående designtema som ger karaktär till bilen.
På C4 Cactus passar strålkastarna för de får bilen att se bredare ut, den är ju klart lägre än C3 Aircross också. Intrycket blir lågt och bredd. Men det skulle bara se oproportioneligt ut på C3 Aircross.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.