Smal ljuskägla drar ner betyget på en av bilarna. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Citroën C3 och Renault Clio får betyget tre på halvljuset. Både räckvidd och bredd är riktigt bra. Skodas halvljus når lika långt men är betydligt smalare, varför betyget hamnar på en tvåa.
Citroëns helljus når 192 meter mot Renaults 170 och Skodas 155. Dessutom har C3 och Clio bredare ljuskägla. Sammantaget har Citroën C3 den bästa belysningen av dessa tre.
Citroën C3 (H7/H7):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Renault Clio (H7):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5
Skoda Fabia (H7/H7):
Halvljus, längd: 89 m.
Halvljus, bredd: 13 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 6 m.
Helljus, betyg: 1/5
Citroëns helljus når 192 meter mot Renaults 170 och Skodas 155. Dessutom har C3 och Clio bredare ljuskägla. Sammantaget har Citroën C3 den bästa belysningen av dessa tre.
Citroën C3 (H7/H7):
Halvljus, längd: 88 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 192 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5
Renault Clio (H7):
Halvljus, längd: 90 m.
Halvljus, bredd: 25 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5
Skoda Fabia (H7/H7):
Halvljus, längd: 89 m.
Halvljus, bredd: 13 m.
Halvljus, betyg: 2/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 6 m.
Helljus, betyg: 1/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I det här deltestet verkar ju Fabia vara rena mörkret medan C3 lyser upp tillvaron. :)
Det här designade lysena är ju en katastrof trots allt prat om listigt uträknade reflektorer.
Två ficklampor fram typ Skoda och särskilt när ljus behövs som bäst, när det är svart och regnblött.
Håller med Milky.
Förresten är det någon bil som fått betyget 5 och 5 i ViB?
Axa, Ja, S90 och Astra
Tydligen är ljus inget Vi bilägare prioriterar då ju Fabia vann hela testet som bästa bil. Obegripligt.
Enannan
Tack. De fick alltså maxpoäng i både hel och halvljus?
Axa, helljus på både S90 och Astra, samt på E-klass också. 4/5 på halvljus på alla tre.
Enannan
Ok. Inte riktigt full pott men nära.
Hoppas biltillverkarna satsar lite mer på belysningen framöver.
Flera tillverkare testar bilar vintertid i Norrbotten, Vw,MB.BMW,medflera och när man möter eller blir omkörda av testbilskaravanerna vad har dom på taket jo en båge med minst 3 stora e-ljus, alltså deras eget ljus räcker inte till för testförarna,det har pågått mint 15 år och ljuset är fortfarande för dåligt till fartrsurserna,där i inlandet existerar inga fartkameror,så det är ganska mycket moms på 100 gränsen på E45
Pinsamma halvljus, ännu mer pinsamma helljus.
År 2017, vi har säkerhetssystem "up the ying yang", men ser inte ett skit av vägen när det är mörkt.
Snacka om att koncentrera sig på fel saker...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.