BMW har ett avsevärt bättre halvljus än Ford och Skoda, som ändå måste bedömas att vara bra. Ljusets bredd vid 50 meter är mycket bra hos alla tre testbilarna.
Helljuset med bixenon kan vara svårt att få rejäl längd på. BMW har lyckats bäst också här. Fords LED-ljus har bra färgtemperatur men når bara 155 meter. För godkänt hade det behövts fem meter till.
BMW 320d GT
Halvljus, längd: 114 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus betyg: 4/5
Helljus, längd: 184 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus betyg: 3/5
Ford Mondeo
Halvljus, längd: 92 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus betyg: 3/5
Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 4 m.
Helljus betyg: 1/5
Skoda Superb
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus betyg: 3/5
Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 15 m.
Helljus betyg: 2/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är ibland vilken ljusbild man uppskattar själv,hellre bredd än toklängd,Superbens helljus är klart bäst för funktionalitet.
Jag skickade ett mail till ViB för en tid sedan som jag aldrig fick något svar på, så jag passar på att skriva frågan här istället? Hur mätter ni ljusbilden på bilar med adaptiva strålkastare? Är bilen stillastående blir det knappast något bra resultat, kan man "lura" systemen att visa den ljusbild som strålkastarna ger i t.ex. 90 km/h vid stillastående?
Annars känns det som ljustesterna inte direkt har något värde..
Är det LED-ljus i alla tre?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.