Bländrisk: Både BMW och Lexus har acceptabel risk för bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: BMW har projicerande bixenonljus med en xenonlampa för hel och halvljus. Lexus är extrautrustad med två små LED-lampor på halvljuset samt en H7-lampa som lyser på helljus.
Lampbyte: BMW avråder bestämt från att själv byta xenonlampa utan hänvisar till autoriserad verkstad. Lexus LED bör ha mycket lång livslängd och man hänvisas till auktoriserad verkstad för lampbyte. Den extra H7-lampan för helljus kan man möjligen byta själv.
Kommentar: Båda har bra havlljus. Men BMW har lite längre och avsevärt bredare ljusbild vilket ger ett högre betyg än för Lexus. Ett plus för Lexus är det extremt vita ljuset som dock inte betygsätts. På helljus är förhållandet omvänt, föutom att Lexus har två snäpp bättre betyg. Xenonljuset når 179 meter vilket är att betrakta som godkänt. Lexus helljus når hela 225 meter och med betydligt bättre bred vilket renderar betyget mycket bra.
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 120d Sport Line Lexus CT200h SportBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.