LED-ljus på hela testtrion, men det finns skillnader i bländningsrisk och bredd. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Mercedes har sammantaget de bästa strålkastarna, både i ljuslabbet och hur testförarna uppfattade skenet ute på mörkervägar. Mycket bra längd på helljuset, men halvljuset är kort. BMW:s halvljus är utmärkt, liksom Hondas, men bländrisken är hög. BMW:s helljus är också mycket smalt medan Honda har bäst bredd på halvljuset.
BMW 1-serie (LED):
Halvljus, längd: 114 m.
Halvljus, bredd: 23 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Honda Civic (LED):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 172 m.
Helljus, bredd: 12 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mercedes A-klass (LED):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 4/5
BMW 1-serie (LED):
Halvljus, längd: 114 m.
Halvljus, bredd: 23 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 5 m.
Helljus, betyg: 2/5
Honda Civic (LED):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 172 m.
Helljus, bredd: 12 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mercedes A-klass (LED):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 24 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 235 m.
Helljus, bredd: 36 m.
Helljus, betyg: 4/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW är underkänd, en bil uteslutande för stadstrafik, i övrigt bör den inte köras efter mörkrets inbrott.
Honda precis godkänd, Mercedes det enda acceptabla resultatet, halvljuset är 10-15 meter väl kort men duger då man ändå inte kör så fort på vägar där halvljus måste användas ofta eller hela tiden och bredden är det inget fel på.
Sedan kunde man som vanligt även i en kort beskrivning nämna något om tekniken utöver att det är LED, det är snålt att utelämna sådan information.
Nu återstår en osäkerhet vad mätresultaten egentligen innebär när man inte vet vad det är för typ av teknik som styr - eller inte styr - strålkastarna.
Hade en bil med xenonstrålkastare, bästa ljuset jag någonsin kört.
Bytte till likadan bil men facelift och LED, sämsta ljuset sedan 70-tals-opeln för längesedan.
Alltså helt kass, och man undrar hur en sådan bil kan vara godkänd år 2018.
LED är säkert bra för bakljus, men i strålkastarna har inte denna teknik att göra, enligt mig.
Instämmer! Får jag välja blir det xenon.
Bor man utanför storstäder behöver man både hel och halvljus som är bra.
Dåligt helljus kan man kompensera med extraljus även om det ser fult ut. Men vad gör man åt dåligt halvljus?
Man blir lite avundsjuk på timmerbilarna i norrland som kan lysa upp en hel fotbollstadion mitt i natten med sina hundra extraljus.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.