En av bilarna får toppbetyg på halvljus men helljuset går det inte alls bra för. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Audi och Lexus presterade likvärdigt i vårt ljuslaboratorium och uppfattas dessutom av ögat som jämbördiga vid mörkerkörning.
BMW:s halvljus är alldeles utmärkt, medan helljuset får ett lågt betyg. Det går ovanligt högt, lämnar vägbanan redan vid cirka 150 meter men lyser cirka 190 meter långt någon meter upp från vägen. Det är föraren inte betjänt av.
Audi Q3 (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
BMW X2 (LED):
Halvljus, längd: 136 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 151 m.
Helljus, bredd: 2,6 m.
Helljus, betyg: 1/5
Spolning: Ja.
Lexus UX LED:
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 25 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
BMW:s halvljus är alldeles utmärkt, medan helljuset får ett lågt betyg. Det går ovanligt högt, lämnar vägbanan redan vid cirka 150 meter men lyser cirka 190 meter långt någon meter upp från vägen. Det är föraren inte betjänt av.
Audi Q3 (LED):
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 190 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
BMW X2 (LED):
Halvljus, längd: 136 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 5/5
Helljus, längd: 151 m.
Helljus, bredd: 2,6 m.
Helljus, betyg: 1/5
Spolning: Ja.
Lexus UX LED:
Halvljus, längd: 121 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 25 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Ja.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant poängbedömning, när BMV har längre räckvidd på halvljus får de en extra poäng, men när Lexus har längre och bredare ljusbild än Audi så får de inte bättre betyg? Hm... Kan det vara som vanligt att orsaken är att den inte är tysk och då inte faller testarna i smaken ;)
Man måste väl hålla ner poängen så den inte kan anses som bättre, he, he
Simon
Vad menar du? Audi och Lexus är ju likvärdiga vad gäller halvljuset, men BMW faktiskt har något bättre halvljus.
Jag under hur f-n man kan sätta så dåliga helljus i en modern bil.
Axa, kolla helljuset :)
Simon
Ja? Lexus helljus är likvärdigt med audis och får samma poäng. Båda får högre poäng än BMW som har urdåligt helljus.
X1, 2GC och även X2 är ju välkända för uruselt helljus. Ingen större skillnad mellan hel och halv vilket även test visar. Premium? Nä inte alls, bara dyrt.
En Japan som inte får toppbetyg.. Testet är såklart fel :-@
De enklaste som finns för biltillverkarna är att ha bra helljus och halvljus.
Att misslyckas är bara låg kompetens.
Eftersom det redan finns på marknaden av en hel del bilmodeller.
Så de är ju bara att montera dessa innanmäte i bilens strålkastar-disajn.
När innanmätet av strålkastarna kommer ofta från samma tillverkare.
Så biltillverkarna behöver ingen forskning för att lyckas med bra hel och halvljus
de finns ju redan.
Wow. Vilket tragiskt helljus... Osannolikt att båda ljusinrättningarna skulle vara trasiga eller gravt felinställda. Jag har ju fortfarande svårt att fatta att bilar ska ha så himla svårt att få någon vettig ljusbild. Kan ju inte vara magi att bygga en ljusbild som är bra på nästan valfri bil?
Eller är det bara "sätt dit något som ser snyggt ut sen låter vi herr skelögd ställa in dem på bandet..."?
Simon no1: Det finns en skala på 1-5. Båda platsade för samma poäng. Det är inte en tusengradig skala där du kan avgöra nyansskillnader. Du behöver inte slå en konspirationsteori kring Toyota och Lexus för det. Den är marginellt bättre på siffrorna men får inte en 4:a för det. Det du borde fundera på är inte konspirationsteorin, utan snarare hur ditt favoritmärke kan sätta in såna eländiga ursäkter till skitlyktor överhuvudtaget.
Tycker alla tre bilarnas resultat är klart värdelöst med tanke på vad de kostar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.