Xenonkonstruktionen på en av bilarna räcker inte till i konkurrensen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Adaptiv ljusbildsreglering kostar från 13.400 kronor till Audi och 12.500 kronor extra till Mercedes. E-klass har en speciell ljusbild men också de bästa strålkastarna. Jaguars xenonkonstruktion räcker inte riktigt till i konkurrensen. LED-strålkastare finns som alternativ till somliga XF-versioner men ej den testade.
Audi A6 Avant (LED):
Halvljus, längd: 125 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Jaguar XF Sportbrake (Xenon):
Halvljus, längd: 81 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mercedes-Benz E-klass (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Audi A6 Avant (LED):
Halvljus, längd: 125 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Jaguar XF Sportbrake (Xenon):
Halvljus, längd: 81 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 8 m.
Helljus, betyg: 2/5
Mercedes-Benz E-klass (LED):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 220 m.
Helljus, bredd: 35 m.
Helljus, betyg: 4/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hade ju varit intressant för testet om Jaguaren haft tillvalet LED, men nu har inte testbilen det.
Det är nog anledningen till att den är så mycket billigare än Audi och MB.
Dags att förpassa xenon- och halogenstrålkastare till historiens sophög där de hör hemma.
Fantastiskt dåligt helljus på en sådan dyr bil som Audi...
Ivarsson
Uppenbarligen är Jaguars xenon sämre än de övrigas LED...
Ivarsson
I teorin och i vissa konfigurationer är xenon bättre än led, ja. Men tittar man på ViBs ljustest så är i princip alltid fördel för led. Beror antagligen på trenden med smala strålkastare som passar bättre för led.
LED har objektivt sett fler fördelar än xenonstrålkastare, den som påstår något annat är automatiskt diskvalificerad från fortsatt diskussion i frågan.
Iva......, jag håller inte med dig i din åsikt. Vem som helst kan väl räkna ut att det är skillnad på LED och LED, köper man en budgetbil från en lågpristillverkare så finns en möjlighet att bilens strålkastare inte är i paritet med de allra bästa xenonljusen men faktum kvarstår att xenon snart tillhör historien, precis som chokereglage och startvevar.
LED strålkastarna i min Peugeot 308 är de bästa jag har haft i någon bil. De ger ett starkt kritvitt ljus.
Dåligt ljus på sån dyr bil. Gör om, gör rätt.
Är nyfiken på de nya Laser med fosfor-belagda ljusen i nya BMW bilarna.
De sägs ha bra räckvidd. Löjligt dyra förstås.. men är de värda pengarna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.