Nästa artikel
Ljustest: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Ljus

Ljustest: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI

Publicerad 17 augusti 2010 (uppdaterad 18 september 2010)

Bländrisk: Både Volvo och Audi har mycket ljus i bländningspunkten och bedöms ha hög risk för siktnedsättande bländning för mötande på halvljus.

Lamptyp: halv/helljus: Volvo xenon/xenon+H9. Audi xenon/xenon.

Byte glödlampa: Det är mycket enkelt att byta lampor på Volvo S60 eftersom också nya modellen ger möjlighet att enkelt demontera hela strålkastaren.

Omdöme: Såväl Volvos som Audis xenonlampor ger utmärkt sikt på halvljus. Båda har mycket bra räckvidd och bredd. Dessutom ger xenon en behaglig vitt ljus som är mer vilsamt i mörker. När det gäller helljus ger Audi, som endast har sin bixenonteknik, en ganska bred och fyllig ljusbild med xenonljusets fina färgtemperatur – dock avsevärt kortare än Volvos.

Volvo S60, som också har bixenon, har dessutom en kompletterande reflektor med en halogenlampa på helljus. Därför sticker Volvons helljus iväg nära 50 meter längre än Audis. Ljusstrålen är dessutom dubbelt så bred, 150 m framför bilen. Båda bilarna har mycket bra halvljus. Men Volvo har ett avsevärt bättre helljus.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Volvo S60 2.0T
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.