A1 och Polo var utrustade med LED. Det vitare ljuset ger en bra kontrast, bred ljusbild och bra sidobelysning på halvljuset, men helljuset imponerar inte. A1 når 190 m men ljuset går högt och lämnar vägbanan vid 166 m.
H7-lamporna i Fabia och Ibiza når samma halvljusbetyg som syskonen med LED, men har smalare ljusbild. Ibiza har bäst helljus med godkänd räckvidd för 3 lux på vägen.
Audi A1 Sportback (LED):
Halvljus, längd: 94 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 166 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Ja
Seat Ibiza (H7):
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd: 19 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Spolning: Nej
Skoda Fabia (H7):
Halvljus, längd: 96 m.
Halvljus, bredd: 22 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 171 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Nej
Volkswagen Polo (LED):
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 175 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Spolning: Nej
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här ser man att LED inte är nån garanti för bra ljus.
Ibiza med H7 har bättre helljus än A1 med LED.
Skulle vara intressant att veta skillnaden i reservdelspris mellan deras lyktinsatser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.