Alfas xenonlampor ger bra belysning, förutom att helljuset pekar uppåt och därför är drygt 20 meter kortare på vägbanan än ovanför och får därför sämre betyg än de två andra. BMW och Lexus med LED är jämbördiga. 320d har lite längre helljus, Lexus har å andra sidan bredare ljusbild. Bäst räckvidd på halvljuset har Alfa, dessutom liksom Lexus med bra bredd.
Alfa Romeo Giulia
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 157 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5
BMW 320d
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 201 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
Lexus IS 300h
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 186 m.
Helljus, bredd: 22 m.
Helljus, betyg: 3/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VIB kan ju nämna att LED är en bättre teknik, håller mycket längre.
Så är ljuset relativt likvärdigt så är LED det klart bättre valet.
Hm, ett sisådär resultat, om man bryr sig om både hel och halv och inte bara halv, är det ett rätt dåligt helhetsbetyg allmänt.
Inte minst med tanke på att detta ska föreställa en form av lyxbilar där man har orsak att förvänta sig bättre.
Halv-ljuset funkar bra, men hel-ljus är det sämre ställt med. Jag bytte hel-ljus lamporna på min Skoda Octavia till Osram Nightbreaker, vilken skillnad det blev!! Ojojoj, förut var hel-ljus som marginellt bättre halv-ljus... nu är det i alla fall på tillfredsställande nivå. Jag har en känsla av att fabriken stoppar in billigare lampor av sämre kvalitet när det gäller ljusstyrka. Har för mig att det var H7 lampor jag hade till hel-ljuset i min bil. Tips till alla som tycker att hel-ljuset är dåligt, kontrollera vilken modell och märke du har lamporna och satsa på de lite dyrare modellerna som har betydligt bättre ljusflöde. Det gör faktiskt ganska stor skillnad.
Vi lever ju i ett land där vi ibland kan använda helljus, även om jag inte har dem tända så särdeles många timmar varje år, trots typ 5000 mil, men det beror ju på vart man kör, i mitt fall mest efter E-vägarna i Sverige och då är det ju ständigt trafik.
Håller med Milky, bilar med bara Bi-xenon bli lite klena på helljus. Volvon som jag kör nu har ju Bi-Xenon plus ett extra par halogenljus som "extraljus" som gör skillnad. Med ett par vassare lampor i dem så skulle det lysa riktigt bra.
Med LED-tekniken finns möjlighet att få lite mer då det går att ladda in fler LED som lyser och som även lyser vid varierade tillfällen, lite som Opel, MB, Volvo eller Audi har med sina Matris-ljus.
En nackdel med LED (om man bor där det är vinter) är ju deras oförmåga att avfrosta "glasen", långt ifrån optimalt för ljuset, klart plus är ju livslängden relativt xenon, men i kyla...nja.
En nackdel med LED (om man bor där det är vinter) är ju deras oförmåga att avfrosta "glasen", långt ifrån optimalt för ljuset, klart plus är ju livslängden relativt xenon, men i kyla...nja.
Hoppsan...dubblepost.
Det är ingen skillnad mellan LED och Xenon när det gäller värme, samma problem med båda.
@Robban, jasså?
Själv märker jag då stor skillnad mellan mina bilar, en av varje xenon/LED. Även 2 gamlingar med halogen vilka såklart inte har några problem att avfrosta sig, vilket inte xenon har på passaten heller (bi-xenon).
N-iklas: Tyvärr så är de flesta bi-xenon insatser "billiga" idag. De stoppar inte in extra högljuslampor utan bara vinklar upp existerande xenon.. Resultatet är därefter.
En bra xenoninsats med extra halogener för högljus ger bra ljus ifall den är välbyggd.,
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.