Förhoppningen om en höst fri från verkstadsbesök grusades när långteststallets Volvo V90 hade närkontakt med en stolpe. Parkeringsolyckan spräckte baklyktan och skadade även stötfångaren. Skador som nu inväntar åtgärd.
En tid för besiktning var dock redan inbokad och för att undvika bekymmer tejpades hålet i lyktglaset över med röd tejp.
Eftersom vår gamla station är jämnad med marken vände vi oss till en nyöppnad anläggning i Järva Krog. Känslan som möter oss är mer avskalad lägenhet än besiktningsstation. Rebecka som är besiktningstekniker och trivs i lokalen som har två fordonslyftar bakom servicedisken.
Bilprovningen firar 60 år med rabatterade priser och vi bestämmer oss för att lägga till E-diagnos för 60 kronor.
– Någon risk för att fordonet blir underkänt på grund av E-diagnosen behöver du inte oroa dig för, säger Rebecka och kopplar in diagnosinstrumentet i bilens OBD-uttag.
Det är ett moment som alltid utförs i samband med den elektroniska miljökontroll som infördes 2006 för dieselbilar. Felkoder som påverkar bilens utsläpp måste åtgärdas på verkstad.
E-diagnosen kontrollerar övriga felkoder som nödvändigtvis inte behöver åtgärdas, vilket blev utfallet även för oss. Två felkoder noterades: ”Ogiltig signal i förarstödet” och ”Extern mottagare”. En egen felkodsläsare för några hundralappar ger samma resultat men med Bilprovningens tjänst får du en tydlig utskrift med bilens aktiverade felkoder.
Trots sprucket lyktglas klarades besiktningen utan anmärkning. Hade Volvon haft vassa skador i fronten hade det dock blivit ombesiktning.
- Modell: D3 AWD
- Årsmodell: 2017
- Inköpspris: 307 373 kr
- Aktuell körsträcka: 20 140 mil
- Förbrukning (dek.): 4,9 l/100km
- Förbrukning (ViB:s): 6,8 l/100 km
Kommentarer till artikeln (42)
- 15 oktober 2023 A.L skrev: Vad jag vet så…
- 15 oktober 2023 Vad jag vet så har X-drive…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.