Irritation nummer två: bakluckan saknar handtag. I stället ska fingrarna smutsas ned mellan kofångare och lucka, en springa så tajt att handskar måste tas av.

Nästa artikel
Volvo EX30: Onödigt krångligt att komma in i bilen
Långtest

Volvo EX30: Onödigt krångligt att komma in i bilen

Publicerad 2025-01-24 10:20 (uppdaterad 2025-01-27 12:37)

Irritation nummer två: bakluckan saknar handtag. I stället ska fingrarna smutsas ned mellan kofångare och lucka, en springa så tajt att handskar måste tas av.

Hur svårt kan det vara? Att ta sig in i bilen alltså. Väldigt, om bilen heter Volvo EX30 med utrustningsnivå Core.

Det här är en artikel om Vi Bilägares långteststall 2025. Varje år köper vi in fem nya bilar och utsätter dem för tuffa tester. Läs alla uppdateringar om långtestbilarna här.


Min första tid ihop med Volvos eldrivna instegsbil har präglats av frustration. En ständigt stigande sådan.    

Volvos nyckellösning är den dummaste idé jag stött på de senaste åren. EX30 har ett trendigt nyckelkort, närmast att beskriva som bankkort, i stället för traditionell bilnyckel. Men man kan inte låta nyckelkortet ligga i fickan för att låsa/låsa upp, eller ens starta, bilen. Det kostar 40  000 kronor extra.

I stället måste köpare av grundnivån Core ”svajpa” kortet mot B-stolpen på förarsidan för att låsa/låsa upp.

Så nu tvingas man ställa ned matkassarna i snöslasket vid bakluckan på sin halvmiljonersbil, gå till förardörren för att låsa upp bilen, och sedan gå tillbaka till bakluckan för att öppna den.

Ska småbarn in i baksätet från den säkra trottoarsidan måste man välja mellan att lämna barnet vid vägkanten – och hoppas att det inte rymmer – eller ta med sig barnet ut i körbanan till förardörren för att sedan gå tillbaka till bakdörren.

De första veckorna med bilen skulle nyckelkortet läggas på en plats längst ned på mittkonsolen, bara en fraktion högre än kupégolvet, för att kunna starta och köra bilen. Självklart glömde man kortet när man klev ut ur bilen, varvid man behövde böja sig djupt in i bilen och riskera slå bakhuvudet i takstolpen när man drog sig ut.

Efter en uppdatering av mjukvaran räcker det att ”svajpa” kortet framför sensorn i kupén och sedan kan man faktiskt förvara kortet i jackfickan. Ett steg i rätt riktning.

Snart hoppas jag att irritationen släpper och jag kan börja analysera resten av bilen.

Volvo EX30

Modell: Single Motor Extended Range

Årsmodell: 2025

Inköpspris: 516 900 kr

Aktuell körsträcka: 216 mil

Dekl. förbrukning: 17,0 kWh/100 km

Testförbrukning: 21,7 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 2025-01-26 20:32 Ingen överraskning, den är…
  • 2025-01-26 15:18 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.