Nästa artikel
Volvo EX30 ny långtestbil: ”En modern 343?”
Långtest

Volvo EX30 ny långtestbil: ”En modern 343?”

Publicerad 29 december 2024
Volvos nya elbil som inte delar teknik med något märkessyskon ingår i Vi Bilägares långteststall för 2025.

Den här artikeln ingår i presentationen av Vi Bilägares långtestbilar 2025. Varje år köper vi in fem bilar som rullar under hela året. På så sätt lär vi känna bilen ännu bättre än under ett vanligt biltest. Här kommer du kunna se samtliga nya långtestbilar.


En tuff konkurrent i segmentet för kompakta suvar är Volvo EX30, som är snäppet mindre än Kia EV3 och Dacia Duster. Volvos nya instegsmodell är något av en modern 343:a som inte delar grundteknik med något märkessyskon.

Precis som Holland-Volvon på 70-talet är dagens Kina-Volvo en välkommen inropare hos handlarna med priser som börjar på 449  000 kronor. Likt för Kia EV3 har vi satsat på det större batteriet för att få extra räckviddsmarginal under vinterresorna. Däremot räckte inte pengarna till lull-lull så vi får nöja oss med grundutförandet Core.

För en lika stor pengapåse som Kia EV3 betingar kommer vår Volvo EX30 med mindre utrustning och kortare räckvidd. I stället kontrar Volvo med att erbjuda hela 272 hästkrafter och blixtrande prestanda. Dessutom skäms inte Volvos räckvidd för sig heller. Utlovad broschyrsiffra är drygt 47 mil, vilket inte är fy skam.

Frågan är vad vi kan vänta oss ute i den skandinaviska verkligheten med kyla och regn? Och kommer de båda elbilarna verkligen att motivera sitt merpris på cirka 200  000 kronor jämfört med Dacia Duster?

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core

GRUNDPRIS: 509 000 kr.

TILLVAL: Metalliclack ”Crystal White” 7 200 kr, infällbar dragkrok 16 304 kr, lastbågar 2 938 kr, vinterhjul dubbfria Nokian på 18 tums lättmetallfälg 26 690 kr. Totalt: 52 132 kr.

TESTBILENS PRIS/SKATT: 561 132/360 kr.

GARANTIER: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, vägassistans förnyas vid service, batteri 8 år/16 000 mil.

MÅTT: Längd 423/bredd 184/höjd 156 cm.

TJÄNSTEVIKT/MAXLAST/MAX DRAGVIKT: 1 850/390/1 600 kg.

MOTOR: El, max effekt 272 hk (200 kW), max vridmoment 343 Nm.

BATTERI: Litiumjon, 69 kWh (66 kWh tillgängligt), vikt 390 kg. Max laddeffekt normal (AC) 11 kW trefas, snabb (DC) 153 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor bak, bakhjulsdrift, reduktionsväxel.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 17,0 kWh/100 km. Räckvidd 476 km.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 5,3 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP:S KROCKTEST: 5 (2024).

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 29 december 2024 Laddförluster är med i…
  • 29 december 2024 Thord Johansson skrev: Fast…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.