Används dragkroken, även med bakbox eller cykelhållare, går det ej att aktivera farthållaren. Irritationsmoment #375.

Nästa artikel
Volvo EX30: Inte en bugg på över 1 000 mil
Långtest

Volvo EX30: Inte en bugg på över 1 000 mil

Publicerad 2025-03-06 14:14
Upplåst för dig som prenumerant

Används dragkroken, även med bakbox eller cykelhållare, går det ej att aktivera farthållaren. Irritationsmoment #375.

Trots att buggrapporterna från Volvo EX30-ägarna haglat har vi inte råkat ut för några underligheter i vårt exemplar trots 1 000 mil på mätaren.

Det här är en artikel om Vi Bilägares långteststall 2025. Varje år köper vi in fem nya bilar och utsätter dem för tuffa tester. Läs alla uppdateringar om långtestbilarna här.


Tiden går fort när man har roligt. Milen också. Vår Volvo EX30 har redan avklarat sina första 1 000 mil med råge. Det har skett med stor körglädje bakom ratten och utan fel – inte ens några buggar. EX30 fick kritik från oss för att dess digitala väsen inte var färdigutvecklat vid lanseringen. Men än så länge tycks Volvo ha botat det värsta.

Jämtlandsfjällen hägrade i jul. I minusgrader och vinterväglag gick resan Stockholm–Östersund på två laddstopp. Det första redan i Gävle där vi passade på att ladda under ett inplanerat ärende. Sedan tog sig EX30 de 25 milen till Ytterhogdal för nästa laddning, trots takbox. Bättre än befarat.

I början hade EX30 svårt att hålla rätt temperatur i bilen men efter en uppdatering innan jul till version 1.5 blev kupéklimatet klart bättre. Dock saknas luftutblås till baksätet och med fyra personer immar sidorutorna ofta igen.

Navigationssystemet ger god information om förväntad batteristatus vid resmålet eller laddare längs vägen. Bilen föreslår också laddstopp på rutten, aktiverar batteriförvärmning automatiskt och berättar till vilken procentsats man behöver ladda. Som förare får man bra överblick på faktisk räckvidd och slipper gissa själv.

Smarta elbilsfinesser och utsökt röststyrning blandas dock med krångligt handhavande av basala ting. Ingen gång har jag orkat justera ytterbackspeglarna vid fickparkering. De går heller inte att ändra med backen i.

Bilen har en indikator för hur batteriet mår. Med många resor med snabbladdning har det tappat 0,5 procent av sin kapacitet per 500 mil och visar nu 99 procent i batterihälsa. Är det bra eller dåligt? Skriv gärna till oss och berätta hur batteriet i din Volvo EX30 mår!

Volvo EX30

Modell: Single Motor Extended Range

Årsmodell: 2025

Inköpspris: 516 900 kr

Aktuell körsträcka: 1 246 mil

Dekl. förbrukning: 17,0 kWh/100 km

Testförbrukning: 23,5 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2025-03-06 14:31 Det där med fläktar till…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.