Nästa artikel
Vintertest: Kia Cee'd rätt okej, men nej!
Långtest

Vintertest: Kia Cee'd rätt okej, men nej!

Publicerad 28 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
”Bilen rätt okej, men nej”. Den korta meningen i ett protokoll sammanfattar väl testlagets omdömen om Kia Cee'ds egenskaper i vinterklimat.

Vår bil är så lyxutrustad som en Kia Cee´d kan bli, med bland annat xenonljus, backkamera, glastak, navigation, klimatanläggning och läderklädsel. Allt som allt prylar för över 70 000 kronor.

Så länge det är dagsljus och torrt väglag verkar Cee´d vara en riktigt välbyggd och genomtänkt bil. Förarplatsen är trivsam med stora, tydliga instrument, väl uppmärkta knappar och ett multimediasystem som de flesta begriper sig på. De 128 hästarna i dieselmotorn är lite högljudda men gör ett godkänt jobb. Förbrukningen hamnar dock långt ifrån vad Kia utlovar – under testet drog Cee´d över 35 procent mer. 

När temperaturen faller, solen går ned och vägen täcks av slask, snö eller is visar det sig att Kia Cee´d har fler brister än förbrukningssiffran.

Att köra Kian på mörka landsvägar är ungefär som att vara närsynt, man ser inte klart vad som händer en bit bort. Helljuset är kort och svagt, för bara halvljuset har xenonlampor. Vi testade att inte blända av vid flera möten. Ingen verkade bli störd.

I smutsigt väglag är sikten extra dålig, ty vindrutespolarna är inte effektiva. Strålarna träffar alltför långt ned på vindrutan och vi har inte lyckats justera upp dem. Det går åt massor av spolarvätska för att göra rent glaset och man får ofta stanna och fylla på spolarburken, för den är på tok för liten.

En del testförare tyckte att Kia Cee´d var lite otäck att köra på de isiga vägarna i Värmlandsskogarna. Den hade betydligt sämre väggrepp än någon av de andra bilarna, sladdade ofta till innan elektroniken bromsade, och kändes allmänt opålitlig. Den som måste bromsa hårt fick en skrämmande upplevelse när ABS-systemet omedelbart gick in, utan att farten minskade nämnvärt.

Vid ett tillfälle var vi nära att krocka, när kön framför bromsade in och Kian gled vidare med pumpande bromspedal. Vi misstänkte att det kanske var något fel på däcken – att vi hade fått gamla och hårda vinterdäck, men Kia har nytillverkade Nokian Hakkapeliitta, precis som de andra bilarna.

I den överdådiga utrustningen ingår en backkamera, som säljs tillsammans med navigation för 12 900 kronor. Vägledningen funkar bra, men vintertid är backkameran oftast oanvändbar. Linsen blir snabbt grumlig av snö eller smutsvatten.

Kias bästa vinterpryl är den uppvärmda ratten som är härlig att hålla i med frusna händer. Rattvärmen finns i alla Cee´d och kostar inte ens något extra.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee´d?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Plus: Tydliga instrument, påkostade detaljer.

Minus: Halfotad, sladdbenägen, dålig vägkänsla, bullrig, svag stolsvärme, blekt helljus, igengrodd backkamera, klen vindrutespolning, liten spolarburk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-28 15:18
Hackenbush

Hur kan bilfabrikanterna jobba häcken av sig för att lyktorna på bilarna idag skall se ut som häftiga discolampor och sedan inte bry sig ett skvatt om hur bra lyktorna fungerar när de verkligen behövs?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-29 07:18
VW Polo 2012

Hej Hackenbush, Jag håller med dig!!

#3 • Uppdaterat: 2013-04-29 09:50
zant

Har en ny kia cee'd sw -13 som jag kört cirka 450mil nu.

Kan hålla med om att vindrutespolarna spolar lite väl långt ner...upp till 50km/h är det inga problem att få spolarvästska över hela rutan men i högre hastigheter träffar det rutan för tidigt pga vindmotståndet.

Ljuset tycker jag är helt okej...och glömmer jag blända av helljuset så nog får jag veta det av medtrafikanterna :P

Bränsleförbrukningen tycker jag är helt okej, har bensinaren med dubbelkopplingslåda och än så länge har den snittat 0.64 och det med en hel del stadskörning också.

Har inte märkt av något med ineffektiv abs osv, måste vart ngt med testbilen eller så är jag den enda med fungerande abs å esp-system kanske? :P

Allt som allt är jag väldigt nöjd med min kia...snål, bra lastkapacitet, sköna säten, bra ljudsystem..
Bullrar kanske lite mer än andra bilar, men skulle jag köpt en tystare och dyrare tysk bil eller en volvo så hade jag fått betala över 100 000 mer om jag skulle ha en bil med samma utrustningsnivå.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-29 11:11
A_q

Som jag sagt tidigare så spelar det ju ingen roll hur mycket utrustning du får när bilen utrustningen sitter på/i är betydligt sämre än motsvarande tysk bil.
Men det är inget nytt. Man gör som fuskbyggarna, huset har fuktskador etc. men man "mutar" kunden med ett nytt kök.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-29 15:55
N-iklas

A-_q

Precis, fy för ytliga människor som bara räknar pengar och struntar i allt annat, en sådan värld klarar man sig fint utan.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-29 18:44
kameo

Mmmm.....mycket bättre att köpa en tysk premiumbil såsom Audi med fel på styrningen så att bilen blir trafikfarlig.

http://www.teknikensvarld.se/2013/04/25/39774/nya-uppgifter-bekraftar-fel-pa-audis-styrning/

#7 • Uppdaterat: 2013-04-30 14:55
A_q

Ja kameo, eller en bil som har airbags som spontant löses ut...
http://www.reuters.com/article/2013/04/11/us-toyota-recall-idUSBRE93A04D20130411

Ska för övrigt bli intressant att höra hur många av audiägarna som inte tänkt på att Lane assist kan vara "felkällan". Hörde förra veckan talas om ett sådant fall. Vibrationer som senare visade sig vara just lane assist som varnade. De stängde av lane assist och vibrationerna försvann.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-30 18:01
A_q

Shogun:
Iallafall på Audi så SKA det vibrera i ratten och ev. styra tillbaka bilen.
Inte alla som är beredda på det...
Går naturligtvis att ställa in olika nivåer på detta.
Hur fungerar Lane assist på Kia? Säg inte att det endast piper och visas en bild i färddatorn?

#9 • Uppdaterat: 2013-04-30 23:20
Rustan Werling

Provkörde en Kia Sportage och jag tyckte styrningen var jätteläskig. Det var nåt okänsligt och väldigt artificiellt över servomotståndet som jag inte uppskattade.

När sedan priser börjar närma sig premiumnivåer och speciellt på extrautrustning, så tycker jag att märket börjar spela ut sin roll.

#a • Uppdaterat: 2013-05-01 22:55
S-E S

Konstigt att jag inte har märkt något av det testlaget klagar på. Har nu kört ca 4000 mil och 2 vintrar och då kör jag på Hankooks vinterdäck. Kanske beror det på att jag anpassar hastigheten efter såväl bil som väglag?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.