Nästa artikel
Vintertest: Honda CR-V skrider fram på isen
Långtest

Vintertest: Honda CR-V skrider fram på isen

Publicerad 21 april 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Teststallets enda fyrhjulsdrivna bil borde förstås fira triumfer i vinterväglag. Men köregenskaperna känns darriga.

Att ta sig fram i halka och snö med nya Honda CR-V går relativt problemfritt. Den fjärde generationen av Hondas suv har fått modern fyrhjulsdrift som kopplas in elektriskt vid behov. På torra vägar är bilen bara tvåhjulsdriven, men den startar alltid med drivning även på bakhjulen.

Att köra CR-V i lite högre fart på hala vägar är dock inte så kul. Framhjulen verkar ha svårt att greppa och bilen liksom skrider fram ovanpå underlaget. Förbindelsen mellan ratt och framhjul är ganska diffus, styrningen är lätt och på testets snabbare och krokigare avsnitt styrde förarna ofta lite för mycket i ingången på svängarna.

Fyrhjulsdriften grep in lite för sent, bilen kom i obalans och anti-
sladdsystemet slog till. När det sker dras bältet åt. Det är förstås en extra säkerhet om en olycka hotar, men på hala skogsvägar ryckte det irriterande ofta i banden.

”Köregenskaperna känns oväntat darriga”, sammanfattar ett testprotokoll.

På större och rakare vägar trivdes vi bättre i Honda CR-V. Nya generationen är tre centimeter lägre än föregångaren men förarstolen sitter ändå högt och man har utmärkt sikt över omgivningen. I dagsljus, åtminstone. Mörkerkörning med helljus blir lite osäker, för xenonljuset räcker inte så långt.  

Dieselmotorn på 150 hk orkar med den 1,8 ton tunga plåtklumpen och automatlådan gör den bekväm att köra. Lådan är bara femväxlad, vilket verkar lite omodernt.

Med en grön ”ekonomiknapp” går ventilationen ned på sparlåga och automatlådan låter motorn jobba på ekonomiska varvtal. Även om det inte var så kallt under testveckan lät vi knappen vara, ty klimatsystemets fulla kapacitet går åt i minusgrader.

Efter testveckan i Värmland kom kylan. Morgontemperaturerna även i Stockholm låg under tiogradersstrecket och då fick Hondaföraren frysa. Trots att fläkten dånade för fullt under hela hans timslånga resa till jobbet blev det aldrig särskilt varmt i kupén.

Det mesta har förbättrats på nya CR-V och den har en del bra lösningar, exempelvis för baksätet som går enkelt att fälla genom att dra i en spak som tippar både sittdyna och ryggstöd. Lastplanet blir slätt och stort.

Vår bil är välutrustad, bland annat med ett innehållsrikt multimediasystem och två färddatorer. Systemen hanteras med var sin grupp knappar och det är lite knepigt att lära sig vilka som styr vad. Logiken i hur man letar sig fram i menyerna är tämligen dunkel. På ratten finns inte mindre än 20 olika knappar att orientera sig bland.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda CR-V

Plus: Framkomligheten, körställningen, utrymmena, lastförmågan, baksätesfällningen.

Minus: Diffus vägkänsla, klen värme, knepigt multimediasystem, helljuset, bullernivån.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-22 16:42
johafor

Men är nu detta test genomfört före eller efter uppdateringen av driftsystemet som ni skrivit en hel del relaterade artiklar om?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-22 20:04
Peugo

Håller med, råddigt är det?

#3 • Uppdaterat: 2016-12-04 15:12
Jan E Cson

"Mörkerkörning med helljus blir lite osäker, för xenonljuset räcker inte så långt."
= understatement !!
........helljuset är helt värdelöst, för det är inget helljus, det är halvljuset som höjs med en motor bara, ljuset blir inte starkare, livsfarligt i vintermörkret !!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.