Nästa artikel
Vinglar inte längre
Långtest

Vinglar inte längre

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Efter en uppfräschning på verkstaden har Vi Bilägares långtestbil Suzuki SX4 blivit betydligt mer stabil.

Efter en rejäl omgång på verkstad har Suzukin blivit en annan och trevligare bil. Den vinglar inte längre fram på vägen utan går snällt rakt fram som föraren vill. Styrningen har programmerats om och fått ett mer distinkt centrumläge, samtidigt som det progressiva motståndet i ratten ökat. Kontakten med framhjulen känns bra nu.

Efter verkstadsbesöket har bilen även slutat vibrera. I de vanligaste farterna uppstod en dov, irriterande ton som om hela drivsystemet börjat darra. Det visade sig bero på obalans i kardanaxeln. När den blev bytt upphörde missljudet.

Något ljud över huvud taget gick däremot inte att få från signalhornet. Verkstaden bytte hela enheten och nu trumpetar bilen glatt med klar stämma.

Efter alla krämpor har vi inget större förtroende för Suzukis byggkvalitet, men vi kanske ändrar uppfattning under testårets gång. SX4 är en bil som det är lätt att gilla. Dieselmotorn låter visserligen ganska grovt men är dragvillig. Den höga körställningen gör det lätt att lotsa fram bilen i Stockholmsröran.

Fyrhjulsdriften har vi tyvärr inte haft tillfälle att testa så mycket eftersom vintern med något enstaka undantag lade av redan i februari.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki SX4 S-Cross?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Suzuki SX4 S-Cross 1,6D Exclusive 4x4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Suzuki SX4 S-Cross

Modell: 1,6D Exclusive 4x4
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 224 800 kr
Aktuell körsträcka: 1 030 mil
Förbrukning (dek.): 4,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:09
true believer

Kommer ni ihåg vad MVH AL skrev om att suzuki skulle vara bättre i kvalitetshänseende än plåtschabrak, rosthög, och skrammelhögen Peugeot 308 man garvar ihjäl sig =) nu när vi läser denna ;-)

#2 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:19
ENTJ1

Brukar inte Suzuki få underkänt i närapå alla rosttester,skäl nog att inte köpa.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-11 14:05
true believer

ENTJ1@ Man kan inte välja en bil bara för att den har bra rostkydd, det är annat också, som i detta fall så är den japanska kvalitetsbilen, dåligt ihopskruvad och redan uppvisar allvarliga krämpor, finns ju subaru som också får dåligt rostskydds betyg, men likväl har sverige´s mest nöjdaste ägare enligt Vib´s autoindex ;-) Så här handlar det om att byggkvaliteten inte lever upp till förväntningarna ;-)

#4 • Uppdaterat: 2014-04-11 14:07
ENTJ1

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08/35965/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor/
Subaru som alla andra har också problem,men ägs ofta av entusiaster.
En bekant skar sin nya -12a på utlandssemester,inga direkta mil på maskin.
Men som sagt,rostburkar undviks.
(Korr,förväntningarna kanske var det väsentliga..:-)

#5 • Uppdaterat: 2014-04-11 16:58
true believer

ENTJ1@ Du har nog rätt Mazda är också rostburkar, men är de dåliga bilar? De har varit det iaf men kanske blir det ändring på det...

#6 • Uppdaterat: 2014-04-11 17:12
ENTJ1

Många Mazda rostar historisk sett ja,nu vet jag ej.
Tror däremot att högkompmotorerna kommer att bli dyra i längden,så både risk för rost och ohållbara kostnader framgent.
CX5 med bensin o 160 häst,drar typ ,8 (spec ,6?)och vridet är mycket dåligt,rent ut sagt uselt.
(Kan någon länka vridmomentkurva(2liters bensinarn),har ej lyckats med detta.)

#7 • Uppdaterat: 2014-04-11 18:07
Gäst (ej verifierad)

Föregångaren SX4 var iaf riktigt bra konstruerad med väldigt få problem enligt en källa som jobbar på en Suzuki-Åf. Bästa Suzukin hittills enligt honom.

Det här kan ju vara ett måndagsex men det brukar ju ibland vara problem med de första och kanske inte tillräckligt testade årgångarna av en ny modell.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-12 10:59
Raphael

Jösses säger jag bara, behöva byta kardanaxel på en ny bil. Vilket plåtschakbrat och skrammelhög. Suzuki verkligen definierar de begreppen tydligt. Hur var det nu, japanska bilar har inte måndagsexemplar? Jag tycker ju att det är tydligt att denna Suzki helt uppenbart är ett måndagsexemplar.

Peugeot 308 i ViB:s test är ju helt felfri, verkstan har ju bara gjort förebyggande åtgärder (pekskärm med ny mjukvara och en justering av låsen) utan att det har varit fel på bilen.

Och att återförsäljaren hade vinterdäck på fälgar för sommarväder, det är inte bilens eller Peugeots fel. Det är inte fel av Peugeot att i sitt fälgsortiment även ha modeller som enbart är för sommarväglag och inte passar vinter, alla fälgar som tillverkas måste inte vara året runt. I Sverige har vi lag på vinterdäck, de sätts då lämpligen på andra fälgar än sommarfälgar. Peugeot har även fälgar för vinterväglag i sitt sortiment.

Jämför att återförsäljaren sätter vinterdäck på en sommarfälg istället för en vinterfälg, med att kardanaxeln behöver bytas på en ny bil...

#9 • Uppdaterat: 2014-04-12 11:19
saabnisse

Raphael, har du läst det här:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/valsedd-gast-pa-verkstaden
?

#a • Uppdaterat: 2014-04-12 11:23
Reverend Benny

Sålänge det är människor som är involverade i bygget av bilar så kan vi alltid råka på måndagsexemplar, oavsett tillverkare.

Det man kan fråga sig är hur kvalitetskontrollen är hos Suzuki då dessa fel borde upptäckts innan leverans.
Men återigen, dessa utförs av människor.
Det räcker med att en anställd inte tar sitt jobb på allvar för att något som beskrivs i artikeln ska kunna inträffa.

Samma gäller ju även tyvärr ÅF, och i fallet med 308;an så räcker det ju med en okunnig säljare för att det ska skapa stora problem på en ny bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.