Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Privatmarknaden för nya personbilar är iskall, i synnerhet för elbilar. När räntan steg under 2023 drogs svångremmen åt runt landets bilköpare som i många fall valde att skjuta upp eller prioritera bort nybilsköpet. Marknaden för begagnade bilar blev återigen en viktig inkomstkälla för bilhandlarna.
Vid årsskiftet sänktes kraven på låginblandning av biodrivmedel i både bensin och diesel, den så kallade reduktionsplikten. Ett beslut som kan ge sänkta bränslepriser även på längre sikt och påverka andrahandsvärdet på bensin- och dieselbilar positivt.
»Handlare som byter in en Tesla måste ta höjd för alla osäkerhetsfaktorer.«
En bilkategori som däremot tappar markant i värde är elbilen. Priserna på begagnade elbilar fortsätter att sjunka som en sten. För Vi Bilägares långtestbil Tesla Model 3 av årsmodell 2020, som avverkat 8 450 mil, innebär det en värdeminskning på 100 000 kronor bara under 2023. Det blir dyra mil när inbytespriset räknas in i milkostnaden.
Hos landets bilhandlare står mängder av osålda elbilar och många märkeshandlare byter inte in elbilar överhuvudtaget. Filip Ceder, oberoende expert inom begagnatförsäljning med bakgrund hos Skobes och Daal Bil, ser flera anledningar bakom det låga intresset för begagnade elbilar.
– Den enklaste förklaringen är att det finns för många och de ligger för högt i pris. Bilhandlare som köpte in elbilar under första halvan av 2023 tror fortfarande att de kan få 50–70 000 kronor i marginal vilket inte är realistiskt i dagsläget, säger han.
Enligt Filip Ceder finns kunder men prisskillnaden mellan en ny och begagnad elbil är för liten.
– Alldeles för många märkeshandlare har köpt in sina elbilar för dyrt vilket gör att de håller på bilarna i väntan på fantasipriser, säger Filip Ceder och påpekar att osäkerheten kring strejkdrabbade Tesla påverkar prisbilden negativt.
– Handlare som byter in en Tesla måste ta höjd för alla osäkerhetsfaktorer som finns kring varumärket. Vad händer om Elon Musk drar sig ur Sverige eller väljer att sänka priserna ytterligare? Det är en befogad oro som en handlare tvingas ta höjd för när en Tesla tas som inbyte.
Under förra året gjorde Tesla flera prissänkningar för att öka trycket på elbilsmarknaden och Elon Musk har gjort klart att han siktar på att halvera produktionskostnaden i framtiden. Målet är att det ska gå att köpa en Tesla för ungefär samma pris som en vanlig bensindriven mellanklassbil och att märket ska producera tio gånger fler bilar än i dag. Med det löftet och det kraftiga värdetappet som vår Tesla har drabbats av måste ett köp av en begagnad Tesla betraktas som en risk.
Historiskt har många bilmärken, till exempel Subaru, valt att göra tvärtom: att kontrollera inflödet av nya bilar för att garantera ett stabilt begagnatpris.
Vi Bilägares långtestbil Subaru Outback, med etanolkonverteringen Xfuel som tillval, gynnas av sänkt fordonsskatt men Filip Ceder ser en stor nackdel.
– Etanolbilar ger betydligt lägre skatt men Subarus modeller är törstiga på bensin och har haft krångel med etanolkonverteringen. Enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan för uppkomna fel på bilhandlaren i 24 månader och då kan det bli en jättedyr affär om något krånglar, säger han och flaggar för att detta kan påverka bilens värde negativt.
Vi Bilägare använder det oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global för värdering av våra långtestbilar. Tyvärr saknas tillräckligt med underlag för en korrekt värdering av vår Subaru Outback Field och vi fick därför vända oss till en av landets större märkeshandlare. Att stanna inom märkesledet, där det finns ett stort intresse att byta in bilen som begagnad, kan löna sig. Det märks på värderingen där inbytespriset är 5 000 kronor högre än vad bilen till slut såldes för.
Inbytespriset i Vi Bilägares beräkningar är det pris som en fristående handlare rekommenderas att använda men i tider med tuffare konkurrens är marginalen ofta mindre. Ett annat bra exempel är vår färdigtestade Seat Leon som såldes för 30 000 kronor över rekommenderat inbytespris. En marginal på 45 000 kronor på en inbytesbil har tidigare varit fullt möjligt men knappast längre med dagens stora intresse för bättre begagnade kombibilar under 300 000 kronor.
Däremot är framtiden oviss för Seat som 2023 klargjorde att dagens bilmodeller är de sista från märket som på sikt ska ersättas av Cupra. Ett besked som knappast kommer att påverka andrahandsvärdet positivt.
»Dagens bilmodeller är de sista från bilmärket som ska ersättas av Cupra.«
En bil som däremot stått sig väldigt bra historiskt är Volvo, vilket även gäller vår V90 som nyligen passerat 20 000 mil. Värdeminskningen under det senaste året är ynka 0,5 procent vilket innebär ett minimalt värdetapp på 3 500 kronor, trots 3 220 avverkade mil. Med kraftigt sänkt reduktionsplikt på diesel vid årsskiftet lär vår storkombi fortsätta att bjuda på billiga mil.
Sällan har en långtestbil åldrats med sådan värdighet som Volvo V90, åkkomforten är intakt, lastvolymen god och säkerheten hög. Det enda som skaver är bilens rostiga undersida som påverkades negativt av daglig arbetspendling med de första kilometrarna på grusväg.
Med fortsatt hög ränta under 2024 talar mycket för att bilköparna fortsatt kommer att välja billigare bensin- och dieselbilar. Utbudet av begagnade elbilar lär vara stort men kommer det finnas några kunder?
Bilmodell | Seat Leon ST eHybrid FR | Subaru Outback 2,5i CVT Field Xfuel | Tesla Model 3 Standard Range Plus | Volvo V90 D3 AWD Business |
Modellår | 2021 | 2022 | 2020 | 2017 |
Motortyp | laddhybrid | bensin/etanol | el | diesel |
Motoreffekt | 204 hk | 169 hk | 325 hk | 150 hk |
Växellåda/antal växlar | automat/6 | automat (cvt) | automat/1 | automat/8 |
Bilmodell | Seat Leon ST | Subaru Outback | Tesla Model 3 | Volvo V90 |
Registreringsdatum | 10 dec. -20 | 20 nov. -21 | 9 dec. -19 | 20 dec. -16 |
Inköpspris, kr | 327 800* | 421 000 | 564 500** | 374 000 |
Inbytespris, kr | 209 500 | 325 000*** | 274 000 | 144 000 |
Värdeminskning, kr | 118 300 | 96 000 | 290 500 | 230 000 |
Värdeminskning | 36 % | 23 % | 51 % | 62 % |
*Efter miljöbonus på 40 000 kr **Efter miljöbonus på 60 000 kr. ***Pris från Subaru-handlare.
Bilmodell | Seat Leon ST | Subaru Outback | Tesla Model 3 | Volvo V90 |
Bränsle | bensin/el | bensin/etanol | el | diesel |
Deklarerad förbrukning | 1,2/– | 8,6/10,1 | 14,9 | 4,9 |
ViB:s förbrukning | 4,8/4,0 | 6,5 (bensin) | 16,5 | 6,1 |
Överförbrukning | +300 %/– | -24 % | +11 % | +24 % |
Kostnad, kr/mil | 10,53 | 13,09 | 3,60 | 14,41 |
Förbrukningen gäller liter eller kWh per 100 kilometer under teståret 2023. Drivmedelspriserna är snittet av våra egna tankningar: 20,14 kr/l för bensin, 23,63 kr/l för diesel och 2,18 kr/kWh för el. Elpriset är ett genomsnitt för en eluppvärmd villa i Mellansverige enligt Energimyndigheten. Vi har inte räknat med kostnader för snabbladdning, extra laddutrustning och eventuell uppsäkring.
- Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss sedan de köptes in som nya.
- Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2023.
- Inbytespriset är det pris som fristående bilhandlare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är högre och en handlare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnade bilar men variationen är stor.
- Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.
- Bränslekostnaden är snittet för våra egna tankningar under 2023: 20,14 kr/liter för bensin, 23,63 kr/liter för diesel och 2,18 kr/kWh för el.
- Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 45 år och bor i villa i en mellanstor stad. Elbilar och laddhybrider betalar fordonsskatt i form av ett grundbelopp på 360 kronor per år men är annars skattebefriade.
- Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.
- Underhållskostnaden beräknas som en fast kostnad på 90 öre/mil och täcker utgifter för biltvätt, spolarvätska, torkarblad, olja och glykol.
- Däckkostnaden är en fast kostnad på 2 500 kr/år som utgår vid köp av nya däck. Här ingår även inköp av vinterhjul (original) när bilen var ny.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 2024-01-18 13:29 Tror lika lite på Jultomten…
- 2024-01-12 07:53 Inte heller jag tror på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.