En normal svensk bil rullar knappt 1 500 mil per år, men Vi Bilägares långteststall avverkar betydligt mer än så. Sedan startskottet gick i början av året har årets långteststall hunnit lägga 15 248 mil under hjulen; ett snitt på nästan 3 050 mil per bil.
Under perioden har bränsletankarna fyllts med 9 508 liter drivmedel och det betyder att de fem bilarna i genomsnitt dragit 6,2 l/100 km. Jämfört med deklarationerna innebär det en överförbrukning på nästan 22 procent, vilket är detsamma som 2 100 liter.
Allra värst när det gäller suga i sig mer bränsle än vad som anges i deklarationen är vår Volkswagen Golf, som hittills gjort av med hela 50 procent (!) mer diesel än de 3,8 l/100 km som anges officiellt. Det är förstås alldeles uppåt väggarna. Man kan heller inte att skylla på att VW:n inte är inkörd, den har med sina 3 655 mil rullat i särklass längst av de fem bilarna.
Även Volvo V40, som är stallets enda miljöklassade bil, har problem med att hålla förbrukningen på en vettig nivå. Den har under sina första drygt 3 000 mil i genomsnitt gjort av med 37 procent mer diesel än de 3,8 l/100 km som anges i bränsledeklarationen. Det är givetvis också en bra bit över gränsen för det acceptabla.
Men trots att Volvon drar betydligt mer än den borde så är den klart snålast av långtestbilarna, med en faktisk förbrukning på 5,2 l/100 km.
När det gäller ärliga bränslesiffror är Honda CR-V raka motsatsen till VW Golf och Volvo V40. Den japanska suven har dragit måttliga nio procent mer än sin bränsledeklaration och det är helt okej, enligt långtestlagets måttstock. Där är 0–10 procent godkänt, 10–20 procent mindre bra eller tveksamt och över 20 procent underkänt.
Tittar man däremot på Hondans faktiska förbrukning blir läget ett annat. Då är CR-V:n törstigast i testet, något som i och för sig inte är så konstigt. Storleken, tyngden och fyrhjulsdrivningen (som för övrigt uppdaterades vid senaste servicen) kräver sin tribut.
Hondan har dessutom en drivlina som varken är av modernaste eller mest bränsleekonomiska snitt. Automatlådan är exempelvis bara femstegad, många konkurrenter har ända upp till åtta växlar i sina automater.
Precis som Hondan klarar sig Mazda6 hyfsat när den verkliga och den deklarerade bränsleåtgången jämförs. Överförbrukningen ligger på 14 procent och det är näst bäst i test, trots att även Mazdan varit på autobahnäventyr under sommaren.
Kia Cee’d har dragit drygt 30 procent mer bränsle än vad som anges i deklarationen under de första 3 000 milen. Men mot slutet av sommaretappen har förbrukningen sjunkit och räknar man bara de sista tio tankningarna hamnar snittet på 5,5 l/100 km. Kanske Kian är på rätt väg...
Testinformation
Modeller i det här testet:
Honda CR-V 2.2 D Aut Executive Kia Cee´d SW 1.6 CRDI Executive Mazda6 Wagon Optimum 2.5 VW Golf Masters 1,6 TFI/105 BMT Volvo V40 D2 99G MomentumBetyg
Honda och Mazda är stallets klart törstigaste bilar. Men de är också ärligast i testet och har en överförbrukning på 9 respektive 14 procent i förhållande till sina bränsledeklarationer. Värsta syndaren är VW Golf som hittills gjort av med hela 50 procent mer diesel än vad som anges officiellt.
Honda CR-V:
Vår förbrukning: 7,4 l/100 km
Officiell förbrukning*: 6,8 l/100 km.
Skillnad i procent: +9 %
Kia Cee´d:
Vår förbrukning: 5,9 l/100 km
Officiell förbrukning*: 4,5 l/100 km.
Skillnad i procent: +31 %
Mazda6:
Vår förbrukning: 7,3 l/100 km
Officiell förbrukning*: 6,4 l/100 km.
Skillnad i procent: +14 %
Volkswagen Golf:
Vår förbrukning: 5,7 l/100 km
Officiell förbrukning*: 3,8 l/100 km.
Skillnad i procent: +50 %
Volvo V40:
Vår förbrukning: 5,2 l/100 km
Officiell förbrukning*: 3,8 l/100 km.
Skillnad i procent: +37 %
*Blandad körning enligt bränsledeklarationen.
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min Picasso ligger på 0,48 - 0,50 l/mil i blandad körning, vilket är i nivå med deklarationen. Verkar som att de franska dieslarna är närmare deklarationen än Volkswagen-dieslar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.