Nästa artikel
Trögstyrt i rusningstrafik
Långtest

Trögstyrt i rusningstrafik

Publicerad 28 november 2014 (uppdaterad 28 november 2014)
Vår långtestade Volvo V70 närmar sig 20 000 mil. Nu börjar också åldern märkas.
Ålderskrämporna kommer med miltalen, snart 20 000 mil, men att vi skulle råka ut för havererad servostyrning redan nu kom ändå som en överraskning.

Så här gick det till: ett litet diffust ljud hördes från bilens motorrum kort efter att Volvon körts ut från redaktionsgaraget vid Norrtull, Stockholm. Färden gick i maklig takt Dalagatan söderut, men när testföraren skulle svänga höger vid Norra Bantorget blev det oerhört trögstyrt.

Testföraren är stor och stark och lyckades med armstyrka ändå vrida ratten tillräckligt mycket för att komma undan rusningstrafiken. Efter kontakt med Volvo Assistans bärgades bilen till verkstad och lånebil fixades inom två timmar.

Hos verkstaden konstaterades det att remskivan för vevaxeln var sliten. Byte av remskiva och rem kostade 7 737 kronor. Bärgningen gick på 1 521 kronor, men med assistansförsäkring blev det 336 kronor.
Fakta: Volvo V70

Modell: 2,0 F

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 307 600 kr

Aktuell körsträcka: 18 332 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-28 10:34
Mistro

Måste säga att detta testet är väldigt intressant då det handlar om "folkhjältebilen nr 1"
Många värdesätter att bilen heter just Volvo och tror med detta att bilen är billigare att äga än andra bilar,ja närmast ett "skottsäkert" val.
Vib kan på ett unikt sätt visa vilka kostnader som har drabbat vilka bilar och när och den som är verkligt intresserad ser också att det är långt mer än värdeförlusten som kostar.
En bil likvärdig som den i testet kostar idag ca 80-90.000kr hos en bilhandlare och ter sig för många som ett fynd vilket den också är OM man förstår att det inte rör sig om en ny bil och man därför har råd att lägga ner de pengar som en sådan bil kräver och behöver.
Mycket info om denna bilen samt dess kostnader finns att läsa hos Vib.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-28 11:32
PREVIA

Det vore intressant att se Volvons utslitna remhjul.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-28 12:20
Rillster

Servar ni inte bilen på volvo? för då ingår väl bärgning ?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-28 18:43
jete

En vanlig enkel remskiva skall aldrig behöva gå sönder. Vad var så högteknologiskt på denna skiva att den hade möjlighet att haverera. Vore intressant att få en förklaring och en tydlig bild, åtminstone bild så förstår man resten själv.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-28 22:11
snabb95

7737 kr för att byta remskiva är oerhört dyrt tycker jag. Det räcker med marginal för att byta kamaxelrem och då ingår även detta arbete, dessutom kamrem, spännhjul och vattenpump. exkl. remskivan. Det skulle ha varit intressant att begära offert från en oberoende verkstad. Troligen en bråkdel av kostnaden. Liksom Previa och jete förstår jag inte hur remskivan kan gå sönder.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-29 13:50
duccedriver

Svindyrt, men priset tyder på att det är något mer, även om volvos reservdelspriser är horribla ibland.
Bara remmen kostar typ en tusenlapp, om det är den dubbelsidiga.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-29 14:41
PREVIA

Man måste skruva loss fyra bultar för att få loss hjulet som är gjort i gjutjärn som som tydligen slits ut fortare på Volvo än på många andra bilar. Tur att mitt remhjul som hängt med i 35 000 mil inte ser nött ut än.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2000_2004/Motor/Remskiva/Alla/ID-24061052/OEM-1275930/
Kanske lönar sig att vända sig till en mindre verkstad där man kunde skruva fast ovanstående hjul som kostar 400 kr så kanske kostnaden blivit lägre.
Men det kanske är kul att någon gång få nytta av sin assistansförsäkring och då käns det kanske bättre ju dyrare det blir så att man fortsätter att betala assistanspremien och verkstaden blir också nöjd.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-29 14:50
Hackenbush

Den svenska folkvagnen är inte så billig att äga som många tycks tro.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-30 21:39
Kalle2

7 737:- för byte av remskiva ? Det här stämmer inte, här har Vi Bilägare utelämnat viktig information. En tusenlapp eller max två hade varit rimligt. Och hur kan en remskiva bli så sliten, har aldrig hört talas om sådant, normalt håller den bilen ut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.