Vår långtestade Volvo V70 närmar sig 20 000 mil. Nu börjar också åldern märkas.
Ålderskrämporna kommer med miltalen, snart 20 000 mil, men att vi skulle råka ut för havererad servostyrning redan nu kom ändå som en överraskning.
Så här gick det till: ett litet diffust ljud hördes från bilens motorrum kort efter att Volvon körts ut från redaktionsgaraget vid Norrtull, Stockholm. Färden gick i maklig takt Dalagatan söderut, men när testföraren skulle svänga höger vid Norra Bantorget blev det oerhört trögstyrt.
Testföraren är stor och stark och lyckades med armstyrka ändå vrida ratten tillräckligt mycket för att komma undan rusningstrafiken. Efter kontakt med Volvo Assistans bärgades bilen till verkstad och lånebil fixades inom två timmar.
Hos verkstaden konstaterades det att remskivan för vevaxeln var sliten. Byte av remskiva och rem kostade 7 737 kronor. Bärgningen gick på 1 521 kronor, men med assistansförsäkring blev det 336 kronor.
Så här gick det till: ett litet diffust ljud hördes från bilens motorrum kort efter att Volvon körts ut från redaktionsgaraget vid Norrtull, Stockholm. Färden gick i maklig takt Dalagatan söderut, men när testföraren skulle svänga höger vid Norra Bantorget blev det oerhört trögstyrt.
Testföraren är stor och stark och lyckades med armstyrka ändå vrida ratten tillräckligt mycket för att komma undan rusningstrafiken. Efter kontakt med Volvo Assistans bärgades bilen till verkstad och lånebil fixades inom två timmar.
Hos verkstaden konstaterades det att remskivan för vevaxeln var sliten. Byte av remskiva och rem kostade 7 737 kronor. Bärgningen gick på 1 521 kronor, men med assistansförsäkring blev det 336 kronor.
Fakta: Volvo V70
Modell: 2,0 F
Årsmodell: 2008
Inköpspris: 307 600 kr
Aktuell körsträcka: 18 332 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100km
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste säga att detta testet är väldigt intressant då det handlar om "folkhjältebilen nr 1"
Många värdesätter att bilen heter just Volvo och tror med detta att bilen är billigare att äga än andra bilar,ja närmast ett "skottsäkert" val.
Vib kan på ett unikt sätt visa vilka kostnader som har drabbat vilka bilar och när och den som är verkligt intresserad ser också att det är långt mer än värdeförlusten som kostar.
En bil likvärdig som den i testet kostar idag ca 80-90.000kr hos en bilhandlare och ter sig för många som ett fynd vilket den också är OM man förstår att det inte rör sig om en ny bil och man därför har råd att lägga ner de pengar som en sådan bil kräver och behöver.
Mycket info om denna bilen samt dess kostnader finns att läsa hos Vib.
Det vore intressant att se Volvons utslitna remhjul.
Servar ni inte bilen på volvo? för då ingår väl bärgning ?
En vanlig enkel remskiva skall aldrig behöva gå sönder. Vad var så högteknologiskt på denna skiva att den hade möjlighet att haverera. Vore intressant att få en förklaring och en tydlig bild, åtminstone bild så förstår man resten själv.
7737 kr för att byta remskiva är oerhört dyrt tycker jag. Det räcker med marginal för att byta kamaxelrem och då ingår även detta arbete, dessutom kamrem, spännhjul och vattenpump. exkl. remskivan. Det skulle ha varit intressant att begära offert från en oberoende verkstad. Troligen en bråkdel av kostnaden. Liksom Previa och jete förstår jag inte hur remskivan kan gå sönder.
Svindyrt, men priset tyder på att det är något mer, även om volvos reservdelspriser är horribla ibland.
Bara remmen kostar typ en tusenlapp, om det är den dubbelsidiga.
Man måste skruva loss fyra bultar för att få loss hjulet som är gjort i gjutjärn som som tydligen slits ut fortare på Volvo än på många andra bilar. Tur att mitt remhjul som hängt med i 35 000 mil inte ser nött ut än.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2000_2004/Motor/Remskiva/Alla/ID-24061052/OEM-1275930/
Kanske lönar sig att vända sig till en mindre verkstad där man kunde skruva fast ovanstående hjul som kostar 400 kr så kanske kostnaden blivit lägre.
Men det kanske är kul att någon gång få nytta av sin assistansförsäkring och då käns det kanske bättre ju dyrare det blir så att man fortsätter att betala assistanspremien och verkstaden blir också nöjd.
Den svenska folkvagnen är inte så billig att äga som många tycks tro.
7 737:- för byte av remskiva ? Det här stämmer inte, här har Vi Bilägare utelämnat viktig information. En tusenlapp eller max två hade varit rimligt. Och hur kan en remskiva bli så sliten, har aldrig hört talas om sådant, normalt håller den bilen ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.