När bilen väl var parkerad i garaget var det bara att känna med handen över höger bakhjul. Där var mer än lovligt varmt.
Vår Peugeot 3008 togs till verkstad för översyn av bromsarna och mycket riktigt hade bromsoket kärvat och på så vis angripit höger bromsskiva. Bromsarna är nu uppsmorda och rengjorda och bromsskivan inklusive lager bytt. Samtidigt byttes också båda bromsbeläggen bak. Totalt kostade bromsproblemen oss 4 731 kronor.
Vår Peugeot 3008 fungerar annars alldeles utmärkt, frånsett att bilen fortsätter att käka H7-lampor.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 3008 1,6 HDIBetyg
Modell: 1,6 HDI
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 8 858 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börjar bli så trött på det här specifika problemet. Gäller alla bilar och det borde vara lag på att vid varje service putsa bakbromsarna ordentligt, tar inte lång tid men de flesta serviceställen slarvar med detta. Delarna ska tas loss och putsas! Jag säger alltid till om att bromsarna skall putsas, och man måste faktiskt berätta att dom ska ta loss delarna, annars kollar dom bara att dom fungerar. Inget kopparpasta utan rätt sorts smörja. Samma sak har gällt för Peugeot, Subaru, Volvo, Audi och VW -bilar.
Käkar bilen H7-lampor så är det fel på batteriet. Testa inte batteriet för du märker inte att det är fel på den, byt ut den bara! Problem solved!
Bromsskivs-problematiken gäller som sagt många bilar med skivor bak, dock varierar det en hel del.
Att käka onormalt mycket glödlampor gäller många olika nyare Peugeot-modeller enligt våra erfarenheter på jobbet, och det gäller även om batteriet har bytts ut.
Kan ju tycka att det vore märkligt att byta ut ett friskt batteri bara för att ev. spara lampor.
Käkar bilen lampor så är det fel på bilen ...punkt
Sen är frågan också vad som anses med detta begrepp,..pratar vi om en lampa om året eller per månad?
Oavsett vilket så är min erfarenhet att det aldrig är någons fel att lamporna går sönder,...bara märkligt då det inte händer andra?
Betydligt då mer irriterande är bromsarna bak men OM det nu är så att dessa bromsar SKALL demonteras på service så kan de fan inte kärva senare.
Någon utav våra goda bilmekaniker kan väl förklara vad som skall göras samt vad som är brukligt?
Själv frågade jag en mekaniker på Bilia om de verkligen plockade av hjule n vid service och fick svaret att dem INTE gjorde det och då är det ju rätt svårt att demontera och smörja upp något!
Peugo, det är nog laddningsregulatorn som laddar batteriet med för hög spänning och inte batteriet i sig som är felet.
En annan aspekt är att H7 lampan inte får tillräcklig kylning så att den blir för varm helt enkelt. T.ex.om strålkastaren är för kompakt byggd. Detta i kombination med för hög spänning knäcker lampan fort.
Uppsmörjning av bromsar brukar normalt inte ingå i service utan vara ett tillägg och en sån service kostar självklart mer då detta tar betydligt längre tid om det ska göras riktigt (vilket det självklart ska) och tid är som bekant pengar för alla.
Vill kunden kosta på detta tillägg och om det behövs så gör man självklart det.
Även Citroên äter lampor.
Har fått så många bilar (olika märken!) fixade genom att byta batteri men kan säkert vara något annat också men det finns flera än jag som är av den åsikten att vissa batterier är DOA och det finns ett tydligt samband med att byta ut batteriet och "lampkäkning". Osrams 3 års garanti lampor fungerar också väldigt bra om man vill försöka köra med gammalt batteri. Hjälpte även mycket då biltillverkarna började tända ljusen först när bilen är igång.
Man märker även här vilken skillnad det är att ha en billigare bil än en dyrare. Vissa bryr sej inte alls om att köra med trasiga lampor i evighet och andra tar bilen direkt in på service(!) för att få sina bytta utan att smutsa ner sin kavaj. De tjänstebilar vi har har inte käkat lampor (PSA, VW, Audi, Subaru) efter att ett dåligt fungerande batteri bytts ut. Har ni förresten kollat hur länge tillverkarna räknar att ett vanligt H7-ljus skall fungera? Förvånansvärt kort tid kan jag berätta, de flesta tillverkarna vågar tyvärr inte ange det.
Om H7-lampor här på Vi Bilägare: http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-h7lampor-15429
Tror nog att vi kan konstantera att uppsmörjning utav bakbromsarna behövs!?
Däremot kanske inte hälften utav alla andra så kallade kontroller vid en service är lika nödvändiga?
Många servar sin bil varje år ( oavsett om det behövs eller ej för att följa tillverkarnas regler ) för dyra pengar men efter några tusen mil så åker dem på en dyr extra nota då skivbromsar bak på en bil plötsligt har den egenskapen att de behöves smörjas upp ibland!
Det kan dessutom sluta med en svår olycka om bromsarna havererar...
Bäst är kanske att inte förvänta sig att bilen skall vara trafiksäker efter en service och själv efterkolla allting? ( trodde i min enfald att det var detta som jag betalde verkstaden för )
Väldigt intressant med tanke på att jag har exakt samma bil/årsmodell med ungefär samma milantal och har reagerat på oändligt byte av H7:or (typ 3 ggr i månaden) samt ska lämna in bilen för tjutande bromsar nästa vecka:-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.