Den här artikeln ingår i presentationen av Vi Bilägares långtestbilar 2025. Varje år köper vi in fem bilar som rullar under hela året. På så sätt lär vi känna bilen ännu bättre än under ett vanligt biltest. Här kommer du kunna se samtliga nya långtestbilar.
Årets representant från småbilsklassen i långteststallet är nya Suzuki Swift. Den har en klassunik egenskap med fyrhjulsdrift som tillval. Merkostnaden för 4x4-versionen är 15 000 kronor och för totalt 259 900 kronor är detta Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna bil. Därtill en ganska duglig sådan.
Dragvikten är 1 000 kilo, inte illa för en bil som själv väger ett drygt ton, och motlutsassisten Hill Descent Control hjälper till att hålla nere farten i branta utförslöpor. Markfrigången har höjts med 2,5 centimeter för att lättare kunna forcera höga plogkanter.
Rent tekniskt är nya Swift nära besläktad med sin föregångare. Det betyder samma kompakta yttermått, 3,86 meter kort, och kraften kommer från en trecylindrig bensinmotor på 82 hästkrafter som får stöttning av ett beskedligt mildhybridsystem med enkel 12-voltsteknik.
Förutom att lagra energi vid gasuppsläpp finns en liten elmotor (3 hk/60 Nm) som ger en hjälpande hand vid start. Suzuki utlovar låg förbrukning även om fyrhjulsdriften höjer den deklarerade siffran från 4,4 l/100 km till 4,9 och därmed även malusskatten från 2 900 kronor till 4 300.
GRUNDPRIS: 260 595 kr*.
TILLVAL: Metalliclack ”Pure White” 6 500 kr, avtagbar dragkrok 10 970 kr, lastbågar 3 850 kr, vinterhjul dubbfria Continental på 16 tums lätt-metallfälg 8 650 kr. Totalt: 29 970 kr.
TESTBILENS PRIS/skatt: 290 565/4 212 kr.
GARANTIER: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år vägassistans 3 år, hybridbatteri 5 år/10 000 mil, fri service 3 år.
MÅTT: Längd 386/Bredd 174/Höjd 152 cm.
TJÄNSTEVIKT/MAXLAST/MAX DRAGVIKT:
1 087/354/1 000 kg.
MOTOR: Mildhybrid 12 volt. Bensin, tvärställd trecylindrig, volym 1 197 cm3, max effekt 82 hk (60 kW), max vridmoment 112 Nm. El, 3,1 hk (2,3 kW), 60 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp 110 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 13,6 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP:S KROCKTEST ηηη (2024).
*) Suzuki adderar 695 kronor i registreringsavgift.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (24)
- 31 december 2024 Hade den varit elektrisk…
- 31 december 2024 40-talisten skrev : "Och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.