En av de vanligaste anledningarna till att köpa ny bil är att få ett strulfritt bilägande. Så har det inte riktigt blivit för våra fem nya långtestbilar.
Ett av flera exempel är vår Subaru Outback som inte ville gå rakt på vägen. Efter mer än fyra timmar i telefonkö och flera vändor till verkstaden blev problemet äntligen löst.
Som om inte det vore nog har bilen även haft problem att starta under vårt vintertest och nyligen behövdes dessutom en uppdatering av de aktiva förarassistanssystemen som kallas Eyesight. Det kunde inte göras på distans utan bilen behövde köras in till verkstaden.
Ny databox
Uppdateringen misslyckades dock helt och säkerhetssystemen slogs ut. Bilen är inte längre körbar utan kommer stå på verkstad i mellan en och två veckor tills kameramodulen fått ny databox.
Felet ska vara ovanligt men det har inträffat för ett fåtal bilar i Sverige, däribland vår långtestbil.
Som lånebil fick vi samma Subaru Outback som vi tidigare testat mot två konkurrenter.
– Den har det härligt ljusbruna nappalädret som höjer trivseln invändigt, säger testföraren Nils Svärd.
Det är dock inte bara dystra nyheter när det gäller Subaru Outback. När den väl fungerar lockar den med imponerande bra långfärdsegenskaper.
– Maken till komfort för under 400 000 kr har jag aldrig varit med om, sa Nils Svärd i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 30 januari 2022 L. Mäkinen lyfter en helt…
- 29 januari 2022 L. Mäkinen skrev: Det borde…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.