Subaru Outback 2,5i CVT XFuel Field är en av våra testvinnare under 2021, dock inte i just den här versionen ”Field” som har ännu lite mer ”vildmarksstuk” i framtoningen (galonliknande klädsel till exempel!).
Outback är en rejäl pjäs med stora utrymmen, bra markfrigång, effektiv fyrhjulsdrift och hög komfort. Men hur ska det gå med bränsletörsten? Kommer värdet av den låga årsskatten (drygt 1 200 kronor/år) att sköljas bort i bensin-/etanolstrupen? Subaru blir spännande att följa!
Plats i registreringsstatistiken till och med november 2021/antal exemplar: 48/1 648.
Vi presenterar en ny långtestbil per dag. Läs om alla nya långtestbilar här!
GRUNDPRIs: 409 900 kr.
Tillval: Vinterhjul ContiVikingContact 7, 17 tum 20 460 kr, fast dragkrok 11 186, lastbågar 6 216.
TESTBILENS PRIS/skatt: 441 546/1 262 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års fri service,
3 års vägassistans.
MÅTT: L 487/B 188/H 168 cm.
Tj.vikt/maxlast/släp: 1 721/479/2 000 kg.
MOTOR: Fyrcylindrig boxer. Volym 2 498 cm3. Max effekt 169 hk (124 kW) vid 5 000–5 800 v/min. Max vridmoment 252 Nm vid 3 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift, steglös automatlåda med åtta simulerade lägen.
DEKLARERAD FÖRBRUKNing: 8,6/10,1 l/100 km (bensin/etanol, WLTP).
CO2-UTSLÄPP: 193/166 g/km (bensin/etanol).
PRESTANDA: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,2 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/2
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 3.
Så funkar långtestet
För den som följt långteststallens öden och äventyr under åren sedan 1988 (ni är sannerligen många!) kommer 2022 års omgång inte att innebära några direkt revolutionerande nyheter – utom en: alla kvintettens bilar har dragkrok.
Det är inte för att tillgodose frekventa båtdragare och snickerinödiga fritidshus-ägare i långtestlaget. Nej, syftet är att lägga till ytterligare en viktig dimension i den totala bilden av bilarnas egenskaper under ett helt år och 4 000 mils körning.
Särskilt intressant lär det bli när vi kopplar något till våra elbilar, för sådana har vi två stycken denna gång. Vad händer med räckvidden när släpvagnen är på? Vad händer med bilen? Det tar vi reda på och berättar om.
Hittills har Vi Bilägares långtestbilar avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar. Regelbundet återkommande rapporter om vad som händer med bilarna varvas med större temagenomgångar.
Teståret inleds annars med en veckas rejäl vinterresa, med snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden. Senare under vintern kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.
I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas. Vi undersöker förstås de praktiska egenskaperna också. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning av ekonomin också.
Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter. Åtskilligt kommer att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram.
Missa ingenting de närmaste 20 000 milen före årets slut då långtestvinnaren 2022 utses. Nu drar vi!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 9 januari 2022 A.L skrev: McTar skrev: J.L…
- 9 januari 2022 AL, när du nu börjar prata…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.