Nästa artikel
Slitskyddet ska åtgärdas
Långtest

Slitskyddet ska åtgärdas

Publicerad 8 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu ska Vi Bilägares långtest-Ampera få sitt rostskydd fixat. Enligt Opel är defekten troligen en engångsföreteelse.

Vi har tidigare rapporterat om att rostskyddet på vår Opel Ampera håller på att släppa. Underredet är täckt med en produkt som påminner om tjock svart plastfolie och vars vidhäftning är undermålig.

Nu ska bilen åtgärdas inom ramen för nybilsgarantin. Plastskiktet måste bort i sin helhet innan ett nytt slitskydd kan läggas på. De som utför garantireparationen kan i värsta fall tvingas riva av den gamla plasten för hand. I bästa fall lossnar plasten med hjälp av ångtvätt.

– Vi Bilägare fick en av de först levererade bilarna och vad vi vet är det bara er bil som har drabbats, säger Opels informationschef Annicka Troedsson.

Diskutera: Tror du att undermåligt rostskydd på nya bilar kan vara en konsekvens av kostnadsbesparingar i bilbranschen?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera

Modell: Ampera

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 416 800 kr

Aktuell körsträcka: 4 610 mil

Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014

Peugeot 308, 2014

Skoda Octavia, 2014

Suzuki SX4, 2014

Toyota Auris, 2014

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

Hyundai i40, 2012

Opel Ampera, 2012

Mercedes B-klass, 2012

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-08 13:40
Rråland

Klart att det kan vara. Det skulle kunna gå att erbjuda ett rostskydd som gör att bilen omöjligt kan rosta under de närmaste hundra åren, bara konsumenterna efterfrågar det och är villiga att betala. Skulle ju kunna finnas i tillbehörslistan, till och med =)

Trippel galvanisering .................................. 8 999 SEK

#2 • Uppdaterat: 2014-04-08 14:30
Hackenbush

Snacka om undermåligt rostskydd. Ett enkelt plastfilmskydd.
Detta är skandal av Opel.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-08 20:05
ohlmark

Men det är ju inte Opel som sköter tillverkningen utan Chevrolet, så då bör man ju klaga på Chevrolet och inte på Opel som inte kan påverka någonting.

Att man i efterhand i Europa skulle bygga om alla bilar som levereras från den amerikanska fabriken är knappast en rimlig ide.

Det där blågrå under, är det Zink?

#4 • Uppdaterat: 2014-04-09 16:02
S-E S

Så går det när man slarvar med rengörningen innan rostskyddet läggs på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.