Vi har tidigare rapporterat om att rostskyddet på vår Opel Ampera håller på att släppa. Underredet är täckt med en produkt som påminner om tjock svart plastfolie och vars vidhäftning är undermålig.
Nu ska bilen åtgärdas inom ramen för nybilsgarantin. Plastskiktet måste bort i sin helhet innan ett nytt slitskydd kan läggas på. De som utför garantireparationen kan i värsta fall tvingas riva av den gamla plasten för hand. I bästa fall lossnar plasten med hjälp av ångtvätt.
– Vi Bilägare fick en av de först levererade bilarna och vad vi vet är det bara er bil som har drabbats, säger Opels informationschef Annicka Troedsson.
Diskutera: Tror du att undermåligt rostskydd på nya bilar kan vara en konsekvens av kostnadsbesparingar i bilbranschen?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel AmperaBetyg
Modell: Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 416 800 kr
Aktuell körsträcka: 4 610 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klart att det kan vara. Det skulle kunna gå att erbjuda ett rostskydd som gör att bilen omöjligt kan rosta under de närmaste hundra åren, bara konsumenterna efterfrågar det och är villiga att betala. Skulle ju kunna finnas i tillbehörslistan, till och med =)
Trippel galvanisering .................................. 8 999 SEK
Snacka om undermåligt rostskydd. Ett enkelt plastfilmskydd.
Detta är skandal av Opel.
Men det är ju inte Opel som sköter tillverkningen utan Chevrolet, så då bör man ju klaga på Chevrolet och inte på Opel som inte kan påverka någonting.
Att man i efterhand i Europa skulle bygga om alla bilar som levereras från den amerikanska fabriken är knappast en rimlig ide.
Det där blågrå under, är det Zink?
Så går det när man slarvar med rengörningen innan rostskyddet läggs på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.