Nästa artikel
Skoda Kodiaq ny långtestbil: Billigare att köpa – dyrare att äga?
Långtest

Skoda Kodiaq ny långtestbil: Billigare att köpa – dyrare att äga?

Publicerad 30 december 2024
Skodas rymliga och sjusitsiga suv är billigare att köpa än de mindre elbilarna. Men frågan är om den blir dyrare att äga i långteststallet?

Den här artikeln ingår i presentationen av Vi Bilägares långtestbilar 2025. Varje år köper vi in fem bilar som rullar under hela året. På så sätt lär vi känna bilen ännu bättre än under ett vanligt biltest. Här kommer du kunna se samtliga nya långtestbilar.


De större familjebilarna representeras i 2025 års långteststall av nya Skoda Kodiaq. Den är en suv i samma storlek som de tidigare långtestbilarna Honda CR-V och Mazda CX-60 men till skillnad från de japanska modellerna erbjuder Skoda sju sittplatser som tillval.

Vi har därför adderat 10  200 kronor för två uppfällbara sittplatser i det slösande stora bagageutrymmet, utöver de 452  100 kronor som den fyrhjulsdrivna dieselversionen kostar. Under året är planen att vi ska tanka vår Skoda med HVO-bränsle för att minska klimatavtrycket.

För att garantera leverans i tid tog vi över en befintlig beställning av en Skoda-handlare. Utöver den generösa standardutrustningen med dragkrok och adaptiva LED-strålkastare har vår bil reservhjul och vinterpaket med värme till ratt, baksäte samt vindruta. Inredningen är uppgraderad med klädseln Lounge som ger ljusare färgtoner på stolarna samt panelinlägg i ljusgrå ull. Ögongodis för 19  600 kronor.

Trots friskt kryssat i tillvalslistan betingar den sjusitsiga och fyrhjulsdrivna stor-suven ett lägre inköpspris än de kompakta elbilarna. Men hur blir ägarekonomin när service, malus-skatt och dieselnotor ska summeras? Långteståret kommer att ge svar svart på vitt.

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 193 4x4 Selection Business Edition

GRUNDPRIS: 452 100 kr.

TILLVAL: Sjusitsig 10 200 kr, vinterpaket 5 300 kr, lanseringspaket 8 500 kr, sätesklädsel Lounge 19 600 kr, reservhjul 2 000 kr, metalliclack ”Moon white” 10 900 kr, infällbar dragkrok 0 kr, lastbågar 3 456 kr, vinterhjul dubbfria Nokian på 17 tums lättmetallfälg 20 596 kr. Totalt: 80 552 kr.

TESTBILENS PRIS/SKATT: 532 652/13 325 kr.

GARANTIER: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, vägassistans förnyas vid service.

MÅTT: Längd 476/bredd 186/höjd 167 cm.

TJÄNSTEVIKT/MAXLAST/MAX DRAGVIKT: 1 917/593/2 500 kg.

MOTOR: Diesel, tvärställd fyrcylindrig, volym 1 968 cm3, max effekt 193 hk (142 kW), max
vridmoment 400 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, fyrhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,2 l/100 km. CO2-utsläpp 164 g/km.

PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 8,0 s (fabriksuppgifter).

EURO NCAP:S KROCKTEST: 5 (2024).

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 30 december 2024 Hur vanligt är det att man…
  • 30 december 2024 Men trots sin storlek väger…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.