Nästa artikel
Servicehäfte i stället för servicebok
Långtest

Servicehäfte i stället för servicebok

Publicerad 11 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den så viktiga serviceboken är på väg att försvinna. Allt fler biltillverkare har redan, eller är på väg, att ersätta häftet med digital lagring av servicehändelser.

När vår Mercedes B180 servades i somras tänkte vi inte så mycket på det eftersom det bland bilens handlingar fanns ett "servicehäfte". Men servicehäftet innehåller mest allmän information exempelvis om hur man ska göra för att minska miljöpåverkan men också om hur man kommer i kontakt med mobilitetsservice i olika länder.

Vi noterar också att Daimler AG ersatt det tidigare använda begreppet "garanti", med "felansvar". Omfattningen framgår av köpeavtalet. I servicehäftet finns ingen sådan information. Däremot framgår att kontroll av lack och rost ska göras vart annat år.

Beviset på att service-/underhållsarbeten har genomförts via aukoriserade verkstäder sparas i en databas. Väljer man andra verkstäder gäller det att spara dokumentationen. Någon stämpel i boken får man ju inte!

Vid service får kunden en digital servicerapport som ska sparas i servicehäftets ficka. Vår saknade dock de underskifter av såväl bilmekaniker och verkmästare som ska bekräfta korrekt utförd service!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B180 CDI Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B180

Modell: CDI Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 270 400 kr

Aktuell körsträcka: 3 525 mil

Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,7 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Volkswagen Up, 2012

Dacia Duster, 2011

Ford C-Max, 2011

Saab 9-5, 2011

Volvo V60, 2011

Opel Astra, 2010

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Kia Cee'd, 2007

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-11 10:38
Hackenbush

Inte så mycket att orda om, det är väl ok att ha serviceprotokoll i en databas.
Detta är ju till och med en fördel eftersom det fuskas så mycket med serviceböcker idag. Ibland stjäls serviceböcker för att senare kopplas till bilar som har ett tvivelaktigt förflutet och det blir ju svårare om protokollen finns i en databas.
Jag tycker att detta med Service-databas är helt ok.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-11 10:56
Sture H (ej verifierad)

Själv vill vi ha ett litet mysigt välstämplat häfte i handskfacket. Det hör till, framförallt för bilar som kostade så pass mycket som vår.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-11 11:12
Hackenbush

Du är definitivt lite gammaldags Sture. Är det inte dags att ta till dig lite ny teknik? :-)

#4 • Uppdaterat: 2012-12-11 11:16
Hanzzon

Merca har alltså kopierat Toyotas system nu?
Nää, Tyskarna är ju först med allt så det kan inte stämma... ;)

#5 • Uppdaterat: 2012-12-11 11:22
Sture H (ej verifierad)

Jag är modern, väldigt modern för min ålder. Men varför byta ut allt bra, klassiskt och mysigt? Vill vi verkligenha en helt digital och könlös värld?

#6 • Uppdaterat: 2012-12-11 13:12
JOCA_1

Jag tycker att databas är helt OK - och man ska som bilägare alltid få den senaste utskriften - som Erik skriver här ovan - undertecknad av de ansvariga mekanikerna.
Det blir ju i sig ett litet servicehäfte senare - och man kan gå tillbaka och kolla VEM I H-E som inte utförde rätt uppgifter ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-12-11 13:15
Irvor

Det får gärna finnas en digital version.
Som ägare bör man kunna logga in sig, och skriva ut den på papper om man har lust.
Vips så får var o en som de vill.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-11 15:40
Focus

Kan man misstänka att det är ett sätt att försvåra för andra än märkesverkstäder att utföra service?

#9 • Uppdaterat: 2012-12-11 15:49
Hackenbush

Focus, denna databas för service skall vara tillgänglig för alla bilverkstäder annars blir det ju platt fall. Det finns ju redan en databas som beskriver servicehanteringen vid olika mil-intervall som alla verkstäderhar tillgång till idag (i alla fall de som har en dator). Det är ju bara att bygga på denna databas med möjlighet att skriva in vad som är gjort.

#a • Uppdaterat: 2012-12-11 21:08
laketwig

Detaljerad information om utförd service finns lagrat i min BMW 320dA 2012. Åtkomst via iDrive.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.