Nästa artikel
Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar
Långtest

Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar

Publicerad 21 september 2020
Instabil och bullrig – men räckvidden är fullt tillräcklig.

Semestern spenderades på blåskusten, norr om Falkenberg. Havsvindarna avslöjade att sidvindsstabiliteten är medioker. Den reaktionssnabba Teslan blev riktigt nervös, ett fenomen som förvärrades av självkörningsfunktionen.

Passagerarna klagade på de ständiga dansstegen i sidled. Klagomålen druknade dock i det höga vindbruset från förardörren som uppkom vid kraftig sidvind. 

Utan laddmöjlighet i stugan blev vi förpassade till endast publika laddplatser. Det gav ett drivmedelspris på 4:12 kr/mil under sommarens 530 semestermil. Då Teslan inte behöver service tillkom inga övriga kostnader under tiden. 

Teslas minsta batteri räckte väl till i det varma klimatet. Ett 30 minuters laddstopp mellan Stockholm och Halland räcker. Snabbladdarna gav något lägre effekt under sommaren, men bilen blev ändå färdig innan familjen lekt/ätit klart.

Läs alla uppdateringar om våra långtestbilar här.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Årsmodell: 2020
Inköpspris: 564 530 kr efter premie
Aktuell körsträcka: 2 430 mil
Förbruk. (dek.): 15,4 kWh/100 km
Förbruk. (ViB:s): 18,8 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-21 21:58
Axa

Vindkänslig är inte det man tänker när man ser en Tesla 3...

#2 • Uppdaterat: 2020-09-21 22:14
Henrik M

Frågan är om den bilen är korrekt i inställningarna om den upplevdes så instabil. Både min S och den 3:an jag kört en hel del är klippstabila. Kör mycket E6 utmed kusten.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-21 22:35
CEAT

Det var hög förbrukning kan man säga, märks att den som kört är van vid bensin/diesel. Själv kör jag strax under 10 kw/h.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-21 22:47
Henrik M

Ja ibland undrar man hur ViB får sina bilar att dra så mycket. Jag ligger bara knappt 10 % över deras förbrukning på 9000 mil med min S med dubbla motorer, 500 kg mer och ett par hundra hästar mer.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-22 05:24
Patrik Nordlund

Tror fan att det brusar om man kan få upp förbrukningen så mycket.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-22 07:33
Styrbjörn

Mycket? Enligt Spritmonitor är medelförbrukningen 18,8kWh/100km. Tycker det var exemplariskt träffat av ViB.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-22 11:31
Pi

Gissningsvis är ViB's förbrukning mera representativ för vad en nybliven elbilsägare skulle landa på än de förbrukningar som intresserade elbilsägare redovisar - alltså kanske också den som redovisas via Spritmonitor mera representerar en "normal" elbils-förare. Sen är ju kostnadsaspekten på lite högre elförbrukning inte lika stor som för högre bensinförbrukning - i alla fall inte om man mest laddar hemma.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-22 16:38
Carl Trefalt

Frågan är om Teslan är bra ihopsatt.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Väntade bara på din försvarskommentar, Henrik #3.
Nej inte kan en Tesla upplevas instabil eller sugen på elektroner.....

#a • Uppdaterat: 2020-09-22 20:55
Nils Svärd

Hej, ser att det är några funderingar gällande energiförbrukningen på vår Model 3. Redovisad förbrukning inkluderar alla laddningar hittills i år, vilket inkluderar det kalla vinterhalvåret som drar upp energiförbrukningen en hel del. Model 3 har ingen värmepump, likt Model S och Model X, utan all energi för uppvärmning hämtas från batteriet.

Dessutom redovisar vi den laddade energin, alltså inklusive laddförluster, inte den förbrukade. Det är ju energikostnaden som plockas ut från eluttaget man som bilägare betalar. Bilens färddator redovisar en betydligt lägre siffra.

Med vänlig hälsning,
Nils Svärd, ViBilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.