Nästa artikel
Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar
Långtest

Semester i Tesla Model 3 – med både för- och nackdelar

Publicerad 21 september 2020
Instabil och bullrig – men räckvidden är fullt tillräcklig.

Semestern spenderades på blåskusten, norr om Falkenberg. Havsvindarna avslöjade att sidvindsstabiliteten är medioker. Den reaktionssnabba Teslan blev riktigt nervös, ett fenomen som förvärrades av självkörningsfunktionen.

Passagerarna klagade på de ständiga dansstegen i sidled. Klagomålen druknade dock i det höga vindbruset från förardörren som uppkom vid kraftig sidvind. 

Utan laddmöjlighet i stugan blev vi förpassade till endast publika laddplatser. Det gav ett drivmedelspris på 4:12 kr/mil under sommarens 530 semestermil. Då Teslan inte behöver service tillkom inga övriga kostnader under tiden. 

Teslas minsta batteri räckte väl till i det varma klimatet. Ett 30 minuters laddstopp mellan Stockholm och Halland räcker. Snabbladdarna gav något lägre effekt under sommaren, men bilen blev ändå färdig innan familjen lekt/ätit klart.

Läs alla uppdateringar om våra långtestbilar här.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Årsmodell: 2020

Inköpspris: 564 530 kr efter premie

Aktuell körsträcka: 2 430 mil

Förbruk. (dek.): 15,4 kWh/100 km

Förbruk. (ViB:s): 18,8 kWh/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-09-22 16:38
Carl Trefalt

Frågan är om Teslan är bra ihopsatt.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Väntade bara på din försvarskommentar, Henrik #3.
Nej inte kan en Tesla upplevas instabil eller sugen på elektroner.....

#a • Uppdaterat: 2020-09-22 20:55
Nils Svärd

Hej, ser att det är några funderingar gällande energiförbrukningen på vår Model 3. Redovisad förbrukning inkluderar alla laddningar hittills i år, vilket inkluderar det kalla vinterhalvåret som drar upp energiförbrukningen en hel del. Model 3 har ingen värmepump, likt Model S och Model X, utan all energi för uppvärmning hämtas från batteriet.

Dessutom redovisar vi den laddade energin, alltså inklusive laddförluster, inte den förbrukade. Det är ju energikostnaden som plockas ut från eluttaget man som bilägare betalar. Bilens färddator redovisar en betydligt lägre siffra.

Med vänlig hälsning,
Nils Svärd, ViBilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.