Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Den numera bortplockade bonusen för laddhybrider var 40 000 kronor när vi köpte Seat Leon laddhybrid i december 2020, något som påverkat ekonomin positivt. Seats derivat var dessutom 65 000 kronor billigare än koncernsyskonet Skoda Octavia iV.
Den nu färdigtestade långtestbilen som kostade 327 800 kronor är topputrustad med 204 hästkrafter i systemeffekt och en utlovad elektrisk räckvidd på sex mil under optimala förhållanden.
Mycket talar för modellen, men orosmoln finns i form av Volkswagens vacklande planer för märket, vilket är ett minus vid inbyte. Laddhybridversionen av Seat Leon försvann från den svenska marknaden under en period men har gått att beställa igen sedan oktober förra året.
Seats vd Wayne Griffiths har själv meddelat att Seat kan komma att överge biltillverkningen för att i stället fokusera helt på spåret med elskotrar och eldrivna mopedbilar. Oavsett vad man bestämmer sig för har de senaste bilmodellerna hamnat under Seats tidigare prestandamärke Cupra som nu står på egna ben.
Vi Bilägares laddbara kombi kostar i dag från 474 900 kronor i nybilshallen (Cupra Leon). En rejäl prishöjning på tre år även om vi bortser från miljöbonusen, vilket borde göra vår Leon eftertraktad som begagnad.
Utbudet av begagnade laddhybrider är dock stort och steget upp till en Volkswagen Passat GTE av samma årsmodell är inte långt. Passatens stora fördel är interiören där medieskärmen är kompletterad med fysiska knappar.
»En vettig kombi för hela familjen med låg fordonsskatt och beskedlig förbrukning.«
Seats knappfria multimediasystem inkluderar även klimatanläggningen och krånglade rejält redan från start. Första året hade vi problem med att kupéfläkten låste sig på maximal värme under färd, ett bekymmer som försvann efter första verkstadsbesöket.
Utöver det krångliga gränssnittet i menyerna kritiserades även pekfingerlisten som saknar belysning i mörker. Enkla funktioner som att stänga av filhållaren kräver ett antal tryck innan föraren är tillbaka till normalvyn. Testförare Calle Carlquist sammanfattade upplevelsen med: ”Endast en sadist kan konstruera något sådant.”
Med tomt batteri har bensinförbrukningen legat runt 0,6 liter per mil och räckvidden på elektricitet är runt 40 kilometer under årets kallare månader, vilket räcker för många ägares vardagspendling. Bilens paradgren är dock landsvägskörning. Där förvandlas den beskedliga 1,4-litersmotorn till ett riktigt kraftpaket när den stöttas av elmotorn, något som skapar kvicka och säkra omkörningsprestanda.
Vår långtestbil har haft fyra problem som täckts av Seats treåriga nybilsgaranti. Förutom mjukvaruuppdateringar och förstärkning av rostskyddet på insidan av framdörrarna har backkameran krånglat. Vid första verkstadsbesöket misstänktes en ärgad kabel vara orsaken till problemet och kablaget byttes. Funktionen fortsatte dock att trilskas och felet åtgärdades först när styrenheten till kameran byttes ut. Även detta inom garantin.
Under den avslutande rostbesiktningen konstateras att skarven längs den bakre krockbalken fortsätter att rosta. En täckkåpa över hålet vid nummerplåten hade verkligen behövts men så ska det märkligt nog se ut enligt tillverkaren. Du som köper modellen begagnad har ett gyllene tillfälle att pruta och äger du redan en bil med rostangripen krockbalk bör du överväga att slipa ner skarven, grunda och stryka på med tvåkomponents industrifärg för att hålla rosten borta.
Rostskyddsexpert Timo Wargh noterar också angrepp på bakvagnens nedre bärarmar (under plastkåporna) samt att batteriets aluminiumhölje har börjat ärga under den skyddande plastkåpan.
– Bakom kåpan samlas fukt och damm under isoleringsmattan av gummi som ligger an mot batteriet och stänger in smutsen, konstaterar han.
Efter tre år syns inga blästerskador bakom hjulhusen, mycket tack vare de främre stänkskydden som går ut en bit och skyddar tröskelbalken från hjulsprut – en föredömlig lösning.
Trots ett par irritationsmoment är Seat Leon laddhybrid en vettig kombi för hela familjen med låg fordonsskatt och beskedlig förbrukning. Med tillräcklig batterikapacitet för kortare vardagsresor och ett begagnatpris runt 250 000 kronor är det en användbar biltyp, framför allt om du kan leva med en krånglig pekskärm och vågar satsa på en underdog.
- Registreringsdatum: 10 dec. 2020
- Mätarställning, mil: 6 626
- ViB:s förbrukning l/100 km: 4,8
- Dekl. förbrukning l/100 km: 1,2
- Garantier, år: 3/3/12
- Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
- Inköpspris, kr: 327 800*
- Inbytespris, kr: 209 500
- Marknadsvärde, kr: 252 500
- Värdeminskning, kr: 118 300
- Bränsle, kr: 57 170
- Service/reparation, kr: 24 340
- Däck, kr: 17 260
- Skatt/besiktning, kr: 1 080
- Försäkring, kr: 18 890
- Underhåll, kr: 7 310
Totalt, kr: 244 350
Totalt/mil, kr: 36,87
* Efter miljöbonus på 40 000 kr.
2021
- Service, 1 457 mil: 4 870 kr
- Service, 2 746 mil: 3 790 kr
- Service, 4 081 mil: 3 090 kr
2022
- Trasig backkamera, 5 034 mil: Garanti
- Service, 5 623 mil: 12 590 kr
- Återkallelse batteri, 6 020 mil: Garanti
2023
- Applicering vax framdörrar: Garanti
- Felsökning och byte av backkamera: Garanti
Totalt: 24 340 kr
Totalt/mil: 4,04 kr
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.