Nästa artikel
Ryckningar vid nollgradigt
Långtest

Ryckningar vid nollgradigt

Publicerad 9 mars 2015 (uppdaterad 9 mars 2015)
Kan det vara så att bränslefiltret satts igen på Vi Bilägares Kia Cee'd ännu en gång?
Vi Bilägares dieseldrivna långtest-Kia tappade orken i uppförsbackarna och nu har bilen börjat gå ojämnt när temperaturen ligger runt noll grader.
Med temperaturer kring nollgradigt har ryckningarna i vår Kia Cee´d blivit mer påtagliga på sistone. Ryckningarna från motorn kommer oftast vid uppväxlingar. I jämn fart på sexans växel märker vi inget av olägenheten.
 
Kia Cee´d fick bränslefiltret utbytt i höstas efter 6 000 mil i samband med service. Då hade bilen tappat effekt vid uppförsbackar under en långresa på kontinenten. Enligt Kias servicetekniker var filtret igensatt.
 
Om det handlar om igensatt filter på nytt ska vi låta vara osagt, bilen ska inom kort ses över. I samband med Kias brev till sina kunder, där OKQ8:s diesel utpekades, lovades kostnadsfritt filterbyte för drabbade kunder, åtminstone vid ett tillfälle.
 
Sedan Kia gick
ut med sin varning i höstas har OKQ8 sänkt inblandningen av RME, rapsmetylester, från sju till fem procent och ligger därmed på samma nivå som merparten av övriga bränslebolag.

Diskutera: Har du haft liknande problem?
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi Executive

Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 6 820 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s):  6,2 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-09 14:07
Styggavargen

Stämmer verkligen priset? 280 papp för denna bilen...den kostade inte typ 180? Låter väldigt mycket med 0,62 liter/mil (diesel) för en så pass liten och nätt bil (ca 1400 kg). Jag ligger på 0,65 liter/mil (bensin) i en Skoda Octavia (DSG7, 140 Hkr) vilket är en större bil. Något jag undrat över på senaste tiden är ifall Kia har dåligt effektivitet på sina motorer eftersom de verkar dra rätt mycket bränsle, i alla fall i verkligheten.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-09 14:22
Tvärnit

Styggavargen, Det kan ju vara så att motorernas konstruktion har några år på nacken och vad jag vet så används Hyundai motorer som i sin tur härstammar ur Mitsubishi motorer och då är vi en tjugo år bakåt i tiden.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-09 14:32
ENTJ1

Vad gör det när man köpt en bil med så lång garantitid.
Det rättas till gratis.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-09 14:51
Styggavargen

Tvärnit, menar du på fullt allvar att en årsmodell 2013 säljs med en över 10 år gammal motor konstruktion? Den lanserades väl typ runt år 2008 eller nåt sådant. Så hyfsat ny konstruktion borde vi väl prata om här. Just motorn på denna bilen verkar ha sålts ifrån är 2011 och framåt. (128 Hkr). Nä, jag vidhåller nog om att Kia inte verkar ha några bra motorer när det gäller förbrukningen.

#5 • Uppdaterat: 2015-03-09 16:05
Tvärnit

Styggavargen, ja jag kan nog tro att en del modeller och alternativ har motorer som bygger om så vidare men ändock på en utdateradl grund och därav har vi den råa gången och den högre bensinförbrukningen.
Vad jag vet så samarbetar KIA och Hyundai och det tillsynes lyckosamt men att utveckla motorer det är den dyraste och tuffaste biten och som endast de stora klarar övriga tillverkare får nöja sig med smulorna ifrån deras bord.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-09 16:12
Havsfidran

Styggavargen : Volvos 1,6 liters DrivE och sedermera D2 som är samma motor men ommappad med några extra hästkrafter diesel motorer har ju sålts i minst 12-13 år och säljs fortfarande. Motorn är mig veterligen en Peugeot konstruktion. De var de som hade den först. Sedan har som sagt Volvo haft samma motor. Ford har haft den i gamla Focus och den satt även i den gamla Mondeo modellen som ersattes precis nyss med den "nya".

#7 • Uppdaterat: 2015-03-09 16:26
Pi

Att diskutera absoluta siffror när det gäller bränsleförbrukning är helt meningslöst och jag tycker f ö inte att 0,62 l/mil är speciellt alarmerande i en testbil - även om det är en diesel. Det beror helt på körmönstret hur bränsleförbrukningen blir.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-10 08:33
Deeds

Min Hyundai i40 är köpt på Swema bil i Karlstad och jag har fått detta problem och jag har bara tankat i Karlstad ;) Det rättas dock till av verkstaden som varit mycket tillmötesgående

#9 • Uppdaterat: 2015-03-10 08:53
hultarn

Stygavargen: 1,6 D-motorn som bl.a. finns i PSA, Volvo, Ford, Mazda, Mini, konstruerades av Peugeot 1998, så nog hänger de med länge.

Men, nu var det ju bränslefiltret det handlade om, och man kan fundera på hur det ska bli framöver när bioinnehållet ökar upp till 30% (finns redan på vissa marknader)

#a • Uppdaterat: 2015-03-11 18:11
S-E S

Det beror väl på vad "bioinnehållet" består av? Rapsmetylester (RME) som tydligen OK/Q8 använder, slaktavfall (FAME) som används av flera eller råtallolja som Preem använder. Jag har inte hört något negativt om råtallolja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.