Nästa artikel
Rost upptäckt på vår Opel Astra
Långtest

Rost upptäckt på vår Opel Astra

Publicerad 23 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi har inspekterat rostskyddet på långteststallets Opel Astra och funnit rost, dock ännu inte av allvarligare dignitet.

Det handlar om ett tvärstag i bakvagnen, där också handbromvajern är fastsatt. Här kan vi med hjälp av fiberoptik konstatera att rostprocessen tagit fart inne i hålrummet, men angreppen syns även utanpå.

– Här tycks Opel ha missat att rostskydda, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Precis som med extra tillbehör som dragkroken är det här staget bara lackat med så kallat pulverlack och det duger inte.

Frånsett den här missen har Opel Astra klarat sig bra efter två och ett halvt års brukande. Bilen är noggrant behandlad i längsgående balkar, tröskellådor och dörrar.

Däremot sätter vi frågetecken för känslig lack, ”Power Red 6B4”, enligt specifikationen. Bakre hjulhusen och förlängningen mot bakre delen av tröskellåda har blästrats, dock inte lika allvarligt som på Kia Cee´d. Bakdörrens mjukare skärning, till skillnad mot Kians mer kantiga, ger inte samma angreppsytor.

Opel Astra saknar alltså stänkskydd fram vilket annars är en bra gardering mot stenskott. Känsliga angreppsytor borde också förses med plastfilm redan vid leverans. Både stänkskydd och plastfilm går förstås att skaffa i efterhand, men då på kundens bekostnad.

Fastsättning av plastfilm bör också göras av proffs, eftersom dålig fastsättning, där fukt kan krypa in under, på sikt kan göra mer skada än nytta.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4T Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Astra 1,4T Sport:

Årsmodell: 2010

Inköpspris: 224 500 kr

Aktuell körsträcka: 6 189 mil

Förbrukning (dek.): 5,9 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,5 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-23 17:11
Peugo

Vissa delar lönar det sej inte att rostskydda alls för de hinner inte rosta igenom under bilens livslängd. Vet inte om det är så i det här fallet?

#2 • Uppdaterat: 2012-10-23 17:52
Lars58

Håller med Peugo. Såna här delar rostskyddas normalt inte då dom är av grövre material. Ytrost kommer ganska snabbt men är ointressant.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-23 19:07
Gunnar 44

Det är bedrövligt att Opel inte bryr sig om att rostskydda Bak o framvagnsbalkar. Har man glömt balkarna i samband med att bilarna blivit helgalvade i övrigt? Men Opel är ingalunda ensam och jag läste en artikel om just detta i en av motortidningarna. Där rekommenderades rostskyddsbehandlig med Tectyl, vilket jag fann anmärknngsvärt eftersom jag visste att den bil det då handlade om ( VAG) var helgalvad.
Alltså måste man ta reda på om den bilmodell man tänker köpa, är rostskyddsbehandlad från fabrik beträffande balkarna.
Man funderar hur tillverkarna tänker. Anser man från tillverkarnas sida att Opel är så bra, felfriast enl Dekra, att man här fått en sk. Dalle-effekt? Jag tänkte inte på det,-- eller?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-23 19:27
Lars58

Gunnar. De flesta fabrikat har nog bara en (kosmetisk) svart pulverlack på fram/bakvagnsbalkar, just för att dessa knappast rostar sönder under bilens livslängd.
Har även en 37år gammal Opel (Manta A), framvagnsbalk/länkarmar o sånt är visserligen rostbruna men fortfarande stabila och funktionsdugliga.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-23 22:34
saabnisse

Gunnar, det är så att även om bilen är "helgalvad" vilket i praktiken betyder att de flesta ståldetaljer försetts med ett mycket tunt zinkskikt på 4-7 tusendels millimeter, så är detta bara ett temporärt skydd mot rostangrepp.
Man ska egentligen bara se zinkskiktet som en grund för vidare ytbehandling och chassidetaljer bör helt riktigt vara behandlade med Tectyl eller motsvarande.
Eventuella skador i lacken som når ner till zinkskiktet bör tätas så snart som möjligt för att inte zinken ska försvinna.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-23 23:36
Gunnar 44

Riktigt som du Lars 58 påpekar, är rost på balkar och "bara" ytrost och det är sällan att dessa rostar igenom. Framtill brukar det inte vålla problem, men väl baktill. Det är ändå anmärkningsvärt att man behandlat bakvagnsbalkarna så dåligt som det beskrivs i artikeln. Men den här Astran var väl en bil av första serien av den årsmodellen. Enligt återförsäljare har skyddet avsevärt förbättrats, i vart fall på årets modeller.
Men Saabnisse har nog rätt i att man nog bör behandla underredet i vilket fall som helst, även om den består av galvade komponenter.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-24 12:37
Peter i Sydney

En Opel som rostar? Har aldrig hört på maken!

#8 • Uppdaterat: 2012-10-24 19:03
Gäst (ej verifierad)

Nä inte rostar Opel nu för tiden. Inte heller Alfa, Fiat eller Peugeot. Men många lever kvar i den villfarelsen.

Numer är det ju bara Mercedes-Benz som har rostproblem att prata om. Men även de har väl ryckt upp sig de sista åren...

#9 • Uppdaterat: 2012-10-25 19:12
Onu Vool (ej verifierad)

Varför köpa ett så meningslöst märke som Opel? Jo, för att de rostar! Frugan hade en Kadett (heter numera Astra) och den var rostig. Likasa morbrors Rekord.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord. Finns väl någon ny Opel som heter Mokka dessutom? :)

Dunka takten uti plåten se natuuren genom plåten! Opel!

TYSKT SKIT.

#a • Uppdaterat: 2012-10-25 21:46
DennisJ

Onu Vool:

Opel Rekord tillverkades fram till 1986 (26 år sedan)
Opel Kadett tillverkades fram till 1991 ( 21 år sedan)

Du har inte lite nyare referenser att komma med?

Angående Opel så fick de bra (minst lika bra som andra i klassen) rostskydd 1998, med Astra G. Det är 14 år sedan.

2 år senare, runt 2000 hade Mercedes enorma rostproblem. Vi Bilägare skrev en del artiklar om det, t ex när en hjulupphängning rasade och fjädern flög ut i skogen. Detta är glömt idag, men av någon anledning inte Opel Kadett...

Sen är det intressant att Ford diskuteras så lite i sammanhanget. Den "stora fordservicen" är en välkänd term på verkstäder som tar hand om garantiärenden. I den ingår nya dörrar och baklucka. Bilarna är oftast inte mer än 2-3 år gamla.

Angående denna artikeln så kan man undra om de inte har något annat att skriva om. Titta under vilken bil som helst med ett par år på nacken, så finns det någon balk som har ytrost.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.