Nästa artikel
Osäker belysning i Volvo V40
Långtest

Osäker belysning i Volvo V40

Publicerad 27 februari 2015
Belysningen för instrumenten i långteststallets Volvo V40 slocknade plötsligt.
Instrumentbelysningen i långteststallets Volvo V40 slocknade plötsligt, trots det fanns inga felkoder att finna.
Det gäller att ha tur och hamna på rätt sida om tidsgränsen. Den här gången slog det fel, nybilsgarantin gick ut veckan före jul och strax därefter började problemen med nedsläckt instrument-belysning.
 
Under en fjällresa slocknade i omgångar instrumentbelysningen, likaså ljuset i växelspakknoppen. Ibland hjälpte det att stanna och starta om, ibland inte. Ljuset har kommit och gått. Någon glappkontakt, problem med jordningen eller en bugg i systemet? Det var frågorna som vi först ställde.
 
Bilen togs om hand av en Volvoverkstad. Felsökning gjordes, men några felkoder hittades inte. En första åtgärd blev en nedladdning av mjukvarnas styrenhet, en nedladdning och uppgradering av CEM, Central Electronic Module, den styrenhet som just styr belysning, lås och larm.
 
Det är för tidigt att säga om uppgraderingen är gåtans lösning, i skrivande stund lyser instrumenten som de ska. Vi får återkomma i ärendet.
 
Dessvärre uppstod de här problemen lite ”för sent”. Utan garantier kostade felsökningen och nedladdningen/uppgraderingen 1 415 kronor. Man tycker att Volvo borde ha en nybilsgaranti på tre år.

Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-27 14:54
Reverend Benny

En fundering.
Om det nu finns en uppdatering till något så brukar det även finnas en "changelog".
Dvs en beskrivning på vad denna uppdatering korrigerar.
OM nu biltillverkaren släpper en uppdatering som innehåller buggfixar och inte ger något utökad funktionalitet, varför inte göra detta gratis.
Ett annat alternativ är ju att man likt IT-världen tecknar ett avtal där det ingår fria uppgraderingar samt service och support för en påse pengar.

Jag tycker man hör många historier om verkstäder som har som standardsvar att "vi hittar inga felkoder därför finns inget fel".

#2 • Uppdaterat: 2015-02-27 15:36
VW Polo 2012

Alla bilar borde ha en nybilsgaranti på minst tre år, utan att man måste betala extra för att "få" tre år.
Gumman och jag har två VW och där gäller bara två år, DÅLIGT ! Men det finns ju många andra bilmärken som har tre år eller längre UTAN tillägg. Men då säger väl en vän av ordningen att...

#3 • Uppdaterat: 2015-02-27 16:27
Rutger Jönåker

Befarar att den här typen av problem kommer att öka, med tanke på alla "surfbrädor" som monteras i nya bilar... Vad ska vi tippa blir en genomsnittlig livslängd för dessa och vad kommer dom kosta att byta när garantin upphört?

#4 • Uppdaterat: 2015-02-27 16:59
Hackenbush

Detta är bara början, när alla bilar har windowsplattor och är ständigt uppkopplade och digitala instrumentbrädor kommer det ena felet att avlösa det andra.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-27 17:48
Peter E

Hade en VW Bora ett tag(ja faktiskt) som vid ett tillfälle på en motorväg uppvisade nåt liknande: Plötsligt slocknade allt, mätarna gick ner till noll, motorn la av.........detta varade i en sekund ca(tror jag) sedan tändes allt och färden fortsatte.... Jag tänkte: Vad tusan nu?
Hände bara den gången, i alla fall när jag ägde bilen

#6 • Uppdaterat: 2015-02-27 20:42
Henrik-Andersson

Kan verkligen hålla med om att detta borde tagits på goodwill - Konstigt att en tidning där dessa fel sprids inte får en extra ödmjuk behandling !

............Men samtidigt speglar det ett ärligare samhälle om "vanliga" kunder och ViB blir behandlade på samma sätt.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-28 00:48
tedsvensson

Jag hade liknande problem på min V40. Det löstes dock med mjukvaru-uppdatering.
Problemet visade sig som så att när du går in i bilen tänds instrumenteringen upp, men om du inte startar bilen direkt (kanske för att du pratar i telefon, eller håller på att säga hejdå till någon) så slocknar instrumenteringen igen efter en stund. När du sedan startar bilen ska den givetvis tändas igen. Så skedde dock inte utan man fick gå ur bilen låsa den och, ja, börja om igen så att säga.
Men som sagt det löstes på garantin, och detta var ungefär när jag hämtade ut den och förmodligen en bugg. Min V40 var en av de första, uttagen oktober 2012.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-28 00:53
tedsvensson

...för övrigt vill jag tillägga att i ert fall hade jag väntat att lämna in den tills det var dags att göra service då Volvo "bjuder" på senaste mjukvaran som en del av serviceprogrammet. Då hade ni bakat in dessa 1 415 kr i servicekostnaden istället.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-28 03:56
mobe

Tycker också att 2 års nybilsgaranti är kort i grannlandet Norge har Volvo 3år. Som privatperson hade jag i detta fall åberopat reklamationsrätten som gäller 3 år. Men eftersom era bilar står på företag gäller inte den, så tycker absolut det borde gått på goodwill . Under all kritik från Volvo om du frågar mig.

#a • Uppdaterat: 2015-02-28 11:36
N-iklas

Dagens och definitivt morgondagens bilar är datorer förklädda till något som skall se ut som en bil, så lätt det är att en dator kraschar så är det verkligen ingen angenäm tanke att ge sig ut i trafiken med en sån.
Enda hoppet är att bilen kan ringa upp till en central som kan gå in och laga felen i datorerna ute på vägen.
Där är inte många, om ens någon i dag, Volvo har inget sådant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.