Nästa artikel
Nu är vår Volvo V40 tankbar igen
Långtest

Nu är vår Volvo V40 tankbar igen

Publicerad 9 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Yttre delen av tankröret var knäckt, vilket krävde byte av hela röret och demontering av tanken. Kostnadsförslaget blev först 4 752 kr.

Några dagar i verkstaden hos Upplands Motor i Akalla utanför Stockholm och så var vår Volvo V40 försedd med nytt tankrör.

Som vi skrev i ViB 8/13 knäcktes den yttre delen av det gamla påfyllningsröret vid ett tankstopp, riktigt varför vet vi ännu inte men det rådde i alla fall 23 graders kyla när det hände. För att åtgärda problemet krävdes byte av hela påfyllningsröret och demontering av tanken.

Det hela löstes tack och lov på bilens garanti så vi slapp att punga ut med de 4 752 kronor vi fått i kostnadsförslag.

Annars är det inte mycket som hänt, förutom att jag tagit över vårdnaden och körningen av bilen för ett par månader framåt. Jag uppskattar framför allt att V40 rullar så förhållandevis tyst på grov E4-asfalt under min dagliga arbetspendling.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V40 D2 Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V40

Modell: D2 Momentum

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 319 000 kr

Aktuell körsträcka: 1 800 mil

Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:
  • Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

    Honda CR-V, 2013

    Kia Cee'd, 2013

    Mazda6, 2013

    Volkswagen Golf, 2013

    Volvo V40, 2013

    BMW 118d, 2012

    Hyundai i40, 2012

    Mercedes B180, 2012

    Opel Ampera, 2012

    Peugeot 3008, 2010

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-09 12:07
zant

Enda sättet jag kan tänka mig att det skulle gå att knäcka ngt vid tankröret är att hålla i tankmunstycket och lägga hela sin vikt på den... Ovanligt korkat gjort isf.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-10 10:29
danne1981

Grannens V40 T3 med några hundra mil på mätaren fick kopplingsras här om dagen, hände inget alls när man släppte upp kopplingen. Iofs gasar han väl 5000rpm o slirar på kopplingen varje gång han ska köra iväg

#3 • Uppdaterat: 2013-07-10 17:34
rac

jag tycker det är värt att notera att den här Volvon drar 40% mer bränsle än den dek. förbrukningen!!

#4 • Uppdaterat: 2013-07-10 19:54
Rangis

Håller inte med när du skriver att V40 rullar förhållandevis tyst. Äger själv en V40 D3 Momentum utrustad med Michelin Energy 205/55 16. Upplever det sjungande vägljudet ifrån dessa däck som öronbedövande. Svårt att höra radion, svårt att höra vad mina medpassagerare säger. Efter några mils körning slår det lock för öronen. Någon annan V40 ägare som upplever samma sak? Ägde tidigare också en SAAB 95 årsmodell 1998 med 19000 mil på mätaren. Upplevde den som betydligt bättre isolerad och vilsammare för örat.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-10 21:24
tedsvensson

Ja Rangis, jag har en V40 D2 och jag håller med dig. Jag har samma däck och dimension (fabriksmonterat). Bilen är inte särskilt tyst, jag hade tidigare en Golf 6 och på den modellen klankar alltid ViB ner på ljudkomforten. Men jag skulle inte påstå att V40 är ett dugg bättre. Upplever också att ljud kommer högt längst med sidorutorna (t ex om andra bilar svischar förbi så låter det högt).

#6 • Uppdaterat: 2013-07-11 08:53
Rangis

När Calle Carlquist skriver att han uppskattar att V40 rullar förhållandevis tyst på E4:ans grova asfalt blir det genast intressant att veta vad kör Vi Bilägare på för däck och vilken dimension. Som jag påpekat tidigare upplever jag att bilen har ett mycket tröttande vägljud. Volvo behöver göra som Toyota gjorde med Avensis-modellen, testköra den på svensk grov asfalt och erbjuda kostnadsfritt ombygge för att få bilen tyst.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-11 11:20
rac

Här börjar sanningen krypa fram :-) Förutfattade meningar kan nog vara vanligare än man tror även i biltester. Skulle vara intressant med ett blindtest. låta testarna åka med ögonbindel o sen få bedöma komforten.
Såg ett sådant test o resultatet var inte som man alltid skulle tro. Om jag inte minns fel så bedömdes en Hyundai som bättre än Lexus.
Jag tror det var en hemsida i Australien men kan tyvärr inte hitta den:-(

#8 • Uppdaterat: 2013-07-11 11:28
Mistro

Lär ju bli svårt att få Vib till att ta reda på varför V40 bullrar när de inte anser det själv,..månne däck/fälg göra en så stor skillnad? ( om de nu skiljer )

#9 • Uppdaterat: 2013-07-18 12:58
dogdex

Varför gör volvo så små bilar nu mera men dom är inte billigare för det och dett med bränslet som dom drar varför stämmer aldrig det tror att dom säljer mer om dom vore mer ärliga med vad dom drar men jag är inte mycket för japanska bilar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.