![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-11/nissan_qashqai_md_03.jpg?itok=z5h076__)
Qashqai 158 hk och ProPilot-paket – en trevlig kombination för långkörning.
Tiden hos Vi Bilägare blev knappast vad vår Qashqai hade tänkt sig. Året började med att stå 1,5 månad i ett hörn på skadeverkstad sedan en filbytande lastbil omfamnat den i Stockholmstrafiken.
Nu när teståret närmar sig sitt slut står den i ett hörn i redaktionsgaraget och väntar på en förbarmande förare. När vår kära kollega Maria Dahlin bytte jobb blev Qashqai utan fodervärd och tjänstgör nu som extrabil på förlaget.
Maria hann ändå med drygt 350 mil innan nycklarna lämnades in. En stor del av tiden bakom ratten tillbringades på E18 mellan Stockholm och Västerås där förbrukningen legat stabilt runt 6,7 l/100 km.
Maria lämnade ifrån sig varma omdömen gällande bilens effektiva nyttjande av utrymmen samt det smidiga insteget till baksätet, även om dynan i baksätet är i kortaste laget för vuxna passagerare. Trots god rymd invändigt är yttermåtten smidiga (4,43 meter lång) och en påkostad 360-graders kamera gör parkerande till en sorglös aktivitet.
Motorns prestanda passar bilen utmärkt, även i motorvägsfart, men CVT-lådan är i lynnigaste laget. Det är svårt att starta mjukt och bilen har många osnygga ryck för sig. Andra saker vi stör oss på är att klimatanläggningen har svårt att hålla rutorna fria från imma nu när hösten har krupit sig på.
Nu väntar ytterligare ett par veckor i tjänst, varefter årets stora summering kan börja. Denna presenteras i kommande nummer av Vi Bilägare.
Modell 1,3 158 MHEV Xtronic
Årsmodell 2022
Inköpspris 393 120 kr
Aktuell körsträcka 3 500 mil
Förbrukning (dek.) 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s) 6,9 l/100 km
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.