Svärföräldrarnas lilla stuga är rena semesterdrömmen men det faktum att där saknas el medför vissa begränsningar. Om man inte kör elbilen MG 4 vill säga. I sommar hade vi inga problem att ladda telefoner, läsplattor, högtalare och allt annat elektroniskt man släpar med sig ut i skogen.
Det går att plocka ut ända upp till 2,2 kW effekt ur batteriet via funktionen V2L (Vehicle to load) så bilen klarar även att driva tyngre laster, som exempelvis en fritös! Frasiga, nyfriterade zucchinibollar, tsatsiki och grillade lammkotletter blev ett välkommet avbrott från mer klassiska sommarmenyer med potatis, sill och korv.
Att snabbladdningen är ganska långsam och räckvidden begränsad lär man sig att leva med. Det blir till att planera in lite fler och längre pauser på resan men i semesterlunken stör det inte särskilt mycket. Att filhållningen med jämna mellanrum försöker köra ner bilen i diket är svårare att smälta. Så här dåligt får inte ett förarstödssystem vara!
Funktionsmässigt har MG skött sig men just innan semestern fick vi åka till verkstaden då vindrutespolningen slutade fungera. Det visade sig att en slang hoppat av. Samtidigt uppdaterades programvaran till nödlarmsystemet eCall så att diverse sporadiska felindikationer därifrån försvann.
Modell: Standard
Årsmodell: 2024
Inköpspris: 370 775 kr
Aktuell körsträcka: 2 363 mil
Dekl. förbrukning: 17,0 kWh/100 km
Testförbrukning: 22,5 kWh/100 km
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-09-19 14:13 Både laneassist och…
- 2024-09-19 14:05 Mr Snoid skrev: Nu är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.