Nästa artikel
Mercedes B-klass äntligen gnisselfri
Långtest

Mercedes B-klass äntligen gnisselfri

Publicerad 29 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ända sedan vår Mercedes B-klass var ny har långtestförarna störts av skrammel från instrumentbrädan – men nu är problemet löst.

Efter två verkstadsbesök, varav ett i samband med service, har äntligen gnisslet och skramlet från instrumentbrädan upphört. Vid första besöket gjordes ett försök med ljudisolering som inte föll väl ut.

När vi lämnade in bilen på nytt några dagar senare hade Mercedes funnit lösningen och då tog arbetet inte mer än en timme. Allt detta togs på garantin.

I samband med arbetet uppstod också ett fel med nödlägesfunktionen. Det hjälpte tillfälligt att stanna och starta om, men nödläget återkom. Detta löstes också vid återbesöket.

5 000-milaservicen utfördes till en kostnad av 5 819 kronor. Utöver olje- och filterbyten gjordes också ett byte av låselementet för tanklocket, också det ett garantiärende.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B 180 CDI Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B 180 CDI Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 285 400 kr

Aktuell körsträcka: 5 252 mil

Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,6 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-29 17:15
Christer_2

Ja det här var ju rätt pinsamt och det var därför redak. kanske inte ville berätta om det! Så jag avslöjar det för er alla forumbesökare!

Vad som orsakade skramlet får vi ju inte veta men här kommer det!
Jo mercedes effektiva serviceteam tittade ned bakom den uppfällbara navigationsdisplayen (syns på bilden) och vad fann man där? Jo se där hittade man ett par förlagda löständer! ;-)

#2 • Uppdaterat: 2013-10-29 18:07
MrPontus

vad gör denna "nödlägesfunktion"?

#3 • Uppdaterat: 2013-10-29 18:37
Raphael

Det var en dyr service det, 6 000 milaservicen på min Picasso HDI kostade runt 3 000 kr och det var på märkesverkstad inklusive lånebil. Jag konstaterar att min Picasso är skrammelfri även efter över 8 000 mil och nu snart 9 000 mil...

Mercedes gör inte bilarna som de gjorde dem förr. Mercedes på 1980-talet var bra, sen har det gått utför. Det har blivit mer elektronik och mindre verklig substans. Tidigare så var en Mercedes inte ens inkörd när den hade gått 20 000 mil. Jag undrar hur Vi Bilägares B-klass kommer att må efter 20 000 mil... Nej, i fallet Mercedes så var det bättre förr.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-30 08:13
Mistro

När man pratar om servicekostnader så måste man även veta vad som ingår, Utgår ifrån att det är 2500 mils intervaller på denna B-klass och vid 5000 mil så byter man säkert Bränslefilter,bromsvätska och luftfilter utöver den vanliga service vilket förmodligen kostar ca 2000kr ( ? )
Lägger man då ihop 3800+5800kr så får man en milkostnad på 1,92kr för service vilket förstås inte är superbilligt men ändå inte värre än många andra.
Min Peugeot är betydligt dyrare än så och varför kan man ju undra.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-30 12:00
Gunnar Lindberg

Men vad var det som skramlade? Var det nyckelknippan som hänger från tändningslåset.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-30 13:02
hultarn

5.800 för en service??
Det verkar ju inte vara annat än motorolja + olje-,luft- och friskluftsfilter.
Jag hittar inget om bromsvätska eller bränslefilter.

Kanske ViB kan berätta vad som gjordes? Det vore ju behändigt att veta vad som orsakar det höga priset.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:44
Thommys

Bra att det löste sig. Min B-klass rullar allt jämt på felfritt och 4000 mil närmar sig. Skönt och tryggt att ha serviceavtal och 4 års garanti. Jag betalar bara 279 kr/ månad, sedan är det bara att lämna bilen på service och lämna plånboken hemma.

Jag minns pappas W124 från 80-talet. Den hade redan vid 4000 mil pådragit sig otaliga fel. Tacka vet jag Mercedes idag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.