Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Plötsligt gick inte förardörren att öppna! Inget hände när jag drog i det inre öppningshandtaget utan det blev till att veva ned sidorutan, sträcka sig ut och öppna dörren med hjälp av det yttre handtaget. Ett inte fullt så värdigt sätt att ta sig ut ur sin suv för nästan 600 000 kronor.
Ett konstigt fel enligt den auktoriserade verkstaden Torvalla bil i Haninge som inte hört talas om nåt liknande förut. Vi fick snabbt en tid och lånebil under verkstadsbesöket. Väl på verkstaden visade det sig att en vajer hade hoppat ur sitt läge, vilket satte dörröppningen ur spel. Samtidigt passade verkstaden på att installera en uppdatering som kommit från Mazda som ska förhindra att tolvvoltsbatteriet laddas ur när bilen står stilla en tid.
När jag startade bilen för att köra hem från verkstaden plingade den till och visade varningsmeddelandet ”Motorfel – kontrollera bilen” i instrumentklustret. Det var bara att gå tillbaka till verkstaden och lämna in nyckeln igen. Efter en kopp kaffe och lite snabb handpåläggning från verkmästaren själv gick allt igång. Tydligen uppstår den här typen av problem ibland i samband med uppdateringar.
En annan märklighet var de varningsmeddelanden som dök upp efter att bilen stått parkerad en natt. Antisladdsystemet samt säkerhetssystemet I-Activesense var utslagna. Efter ett snabbt stopp och omstart försvann meddelandena och har inte visat sig sedan dess.
När snökanonen kom till stan visade sig CX-60 från sin bästa sida och plöjde genom snövallarna utan minsta tvekan och med full stabilitet. De fina köregenskaperna i vinterföre har även kommit till nytta under ett antal skidresor med fullpackad bil och takbox. Bränsleförbrukningen har ökat rejält på dessa turer.
På långresa önskar man sig mjukare fjädring och bättre förarstol men Mazdan är toksnabb vid omkörningar vilket underlättar, särskilt på 2+1-vägar med korta tvåfältssträckor. I stadstrafik känns CX-60 klumpig på ett sätt som nya bilar sällan gör. Den bulliga karossen med den långa motorhuven är svår att överblicka, elmotorn viner högljutt, automatlådan växlar ryckigt, styrningen är trög och fjädringen hård.
- Modell 2,5 PHEV AWD Exclusive
- Årsmodell 2023
- Inköpspris 572 520 kr
- Aktuell körsträcka 1 217 mil
- Förbrukning (dek.) 1,5 l/100 km
- Förbrukning (ViB:s) 7,5 l/100 km
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.