Nästa artikel
Långtestrapport: Skoda Octavia
Långtest

Långtestrapport: Skoda Octavia

Publicerad 20 januari 2015 (uppdaterad 20 januari 2015)
Nu är 2014 års långtest avslutat och summerat. Efter drygt 17 000 mil kan vi nu presentera verklig förbrukning, kostnader och åsikter om de fem bilar som redaktionen ägt under ett år. Först ut är Skoda Octavia.
Skoda Octavia sätter knappast känslorna i svall på körsugna chaufförer. Men den tjeckiska kombin har andra kvaliteter och är en av marknadens mest genomtänkta och sympatiska familjebilar just nu. Vi Bilägares långtestlag föll för Skodans vardagsduglighet och fyra av fem förare rankade den som bäst i test.

Testförarnas kommentarer:

Niklas Carle
– Förnuftigheten själv bjuder inte på några pulshöjande resor. Men den är så genomtänkt att den ändå förtjänar ett högt betyg.

Calle Carlquist
– En av marknadens vettigaste vardagsbilar. Skodan kan förgylla vilken gråmulen novemberdag som helst.

Fredrik Diits Vikström
– Kanske inte någon direkt glädjespridare, men helrätt för alla som vill ha en praktisk, allsidig och förnuftig familjekombi. 

Erik Rönnblom
– En trevlig, rymlig och praktisk bil för överkomliga pengar. Skoda blir min etta, trots vissa tveksamheter kring byggkvaliteten. 

Mikael Schultz
– Jag sätter Skoda i topp. Den har det mesta man kan begära av en vettig familjekombi. Men jag skulle välja bort DSG-lådan!

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Skoda Octavia Combi Elegance 1.2 TSI DSG 7

3 731 mil

Pris, kr: 227 100
Förbrukning, l/100 km: 6,4
Bränslekostnad/mil, kr: 9:28
Värdeminskning/mil, kr:24:71
Värdeminskning procent: 40
Servicekostnad/mil: 0:86
Seviceintervall mil/år: 3 000/2
Faktisk milkostnad, kr: 39:56
Vägd milkostnad (jämförsiffra beräknad på 4 000 mil): 37:71

Plus:
Generösa innerutrymmen, bekvämt baksäte, smarta kombifunktioner, bästa barnbilen, genomtänkta smådetaljer, tydlig förarmiljö, säker väghållning, bra rostskydd, vettiga ägarkostnader.  

Minus:
Havererad koppling, småryckig automatlåda, ”ospännande” framtoning, på gränsen till undermotoriserad, långsam kupévärme, stötig fjädring (lätt lastad).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-20 12:09
Hackenbush

Helt enkelt, väldigt mycket bil för pengarna.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-20 12:25
Simon no1

En testförare reagerar på byggkvaliten och en annan avråder från DSG-lådan, då har testbilen bara hunnit rulla lite mer än 3700 mil, verkar kunna bli ett dyrt bilägande när garantin går ut.....

#3 • Uppdaterat: 2015-01-20 12:35
Peugeote-Pär

Jag är själv väldigt nöjd med min Octavia HB med TDI 150hk, sen så har jag ju så klart manuell växellåda

#4 • Uppdaterat: 2015-01-20 12:45
Axelman

Valde bort Skoda Octavia för Seat Leon i somras. Eftersom det enda minuset på Seat är värdeminskningen valde jag privatleasing. Då Seat köper friskt marknadsandelar kan de erbjuda en helhet som är knäppet bättre än Skodas som har blivit högfärdiga och ovilliga att pruta.
...
Seat erbjöd tre års garanti som är extra på Skoda, fri service, ett knäpp starkare motor utan kostnad (har aldrig hänt mig på Skoda) samt Seat har ett förvånansvärt bra ljud i sin bil vilket är viktigt för mig som musiker.
...
Jag är väl knäpp men jag är helförtjust i bilen. Förr skulle jag aldrig ta i Seat med tång....men de har gjort underverk sista åren. Enda minuset är att Seaten har mindre bagage än Skoda som å andra sidan har ett lastutrymme som en finlandsfärja. Så behövs ett gigantiskt bagage välj Skodan.
...
Jag har sagt det förut men säger det igen att 122 hk motorn ( numer 125 hk ) är otroligt bra. Jag har haft Saab Turbo och en massa andra bilar men för att vara så "klen" går den som tåget! Kan ni så välj bort den mindre motorn. Lite mer pengar mycket mer bil.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-20 13:18
Styggavargen

Kört min Octavia ca 1700 mil nu (DSG-7 med 140 Hkr), mycket praktisk bil med låg bränsleförbrukning 0,65 liter/mil (bensin) blandad körning. Lastar mycket och är väldigt rymlig för att bara vara en "mellanklass" bil. Bilen är rolig att köra och väldigt pigg. Det enda minus jag kan ge den är att bakrutespridaren (munstycket) på bakrutan är skört och kan gå sönder. Detta fixade Skoda utan kostnad för mig, men vad kommer det kosta när garantin gått ut? Förstår inte att folk ens överväger en trång mellanklass SUV/Crossover, det är för mig en stor gåta.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-20 13:50
Havsfidran

Är det 122 hästars motorn i långtest bilen?

#7 • Uppdaterat: 2015-01-20 16:06
Styggavargen

Havsfidran, nja tror det är 105 Khr i den. Lite för lite för att göra bilen riktigt snål då den väger över 1300 kg. Minsta motorn borde nog vara på ca 120 Khr eller däromkring för en så pass stor och tung bil. Om du tittar på mina förbrukningssiffror är de nästan identiska med denna testbils, men då har jag 140 Hkr i min. Så biltillverkare undermotoriserar tyvärr ibland bilarna utan att tjäna så mycket på det. Ibland undrar man inte om de skulle kunna undvika sådana misstag genom att testa olika motorer för en viss modell, för att ta fram någon slags kurva för luftmotstånd och viken på bilen för att kunna bättre kunna lägga sig på rätt nivåer när det gäller motorstorlek. Toyota hade också lite konstigheter för sig när de släppte en ny 1.8 liters motor till Avensis som endast hade 5 hästkrafter färre än 2.0 liters motorn, vad är det för mening med så pass lika motorer i utbudet?

#8 • Uppdaterat: 2015-01-20 16:11
Axelman

Styggavargen: Min tes för optimal balans mellan motor och bil är 100 hk och 200 nm per 1000 kg. Då får man en pigg bil som också går snålt.
...
Dvs en bil som väger 1250 kg ska ha 125 hk och 250 nm. Då orkar den med sig själv även med packning och det går att göra säkra omkörningar.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-20 17:10
hultarn

Säkert en "nuftig" bil som kan vara ett alternativ för många.

Den har förbrukat 0,64, men vad är den deklarerad till? Och vad visar färddatorn? Kan ju vara intressant i dessa tider.

#a • Uppdaterat: 2015-01-20 17:28
Optimus

Tur att det finns andra bilar att välja bland, känner inte för någon "nuftig" bil som Octavian.
Kör hellre Crossover/SUV.
Måste man välja Octavia så blir det en Scout.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.