Inspektion av underredet.
Den regelmässiga höstinspektionen av långtestbilarnas rostskydd inleddes med Mercedes B-klass. Bilen är fyra år gammal, en intressant ålder med tanke på eventuella angrepp.
Demonteringen av underredets skydd, här i form av ett filtliknande material, gav positiva besked. Mercedes har sörjt för god ventikation, men att sand och lera fastnar innanför skydden är ändå ofrånkomligt. Det går alltid att krama vatten ur filtmaterialet.
Underredet och alla skarvar har klarat sig mycket bra, såväl för dörrar som baklucka. Angrepp noterar vi endast med fiberoptikens hjälp inne i bakvagnskonstruktionen, men här är godset tjockt och rosten kommer inte att påverka livslängden på bilen.
Underredet och alla skarvar har klarat sig mycket bra, såväl för dörrar som baklucka. Angrepp noterar vi endast med fiberoptikens hjälp inne i bakvagnskonstruktionen, men här är godset tjockt och rosten kommer inte att påverka livslängden på bilen.
Mercedes B 180
Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 285 400 kr
Aktuell körsträcka: 9 462 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
tysk kvalitet rakt igenom, härligt att läsa.
btw, hur mycket väger sådana här vattenfyllda filtmaterial?
Fattas bara, de har ju 30 års rostskyddsgaranti. Återkom om 25 år om bilen finns i en bit då.
Nja, 6 år är normalt gränsen innan dåligt rostskydd visar sig enligt min personliga erfarenhet.
På tal om vikt på dessa underpaneler, här vattensjuk filt, så har Opel konstaterat att de väger för mycket och därför finns de inte på någon Opel.
Tydligen anser andra att viktproblemet inte är något att ta hänsyn till.
(SES: Vem sjutton bryr sig om rostskyddsgarantier?? Det vet väl alla att det bara är kosmetika.)
Stellann, du har rätt. Det gäller Mercedes också.
Filt har Mercedes haft i minst 15 år i sina skärmar. Det är ett märkligt material att ha skärmarna. Men det håller bra och fungerar fint som ljuddämpare mot grussprut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.