Nästa artikel
Långtest-V70 blir ryckfri med sotfritt spjäll
Långtest

Långtest-V70 blir ryckfri med sotfritt spjäll

Publicerad 26 februari 2015 (uppdaterad 26 februari 2015)
Ser du den här synen i trafiken är det troligtvis vi som är på väg till service...
Vi Bilägares V70 börjar kräva allt fler service-stopp. De senaste 3 000 milen har kostat över 20 000 kronor i verkstadsbesök.
Hösten 2013 byttes alla spridarna i vår etanoldrivna Volvo V70. Då hade ryckningar från motorn pågått under en längre tid. Därefter blev motorgången lugn, ända fram till i höstas då vi på nytt noterade ryckningar vid gaspådrag.

Hos verkstaden konstaterades det att spridarna var fria från beläggningar, men att gasspjället var sotigt. Här rengjordes gasspjäll och spjällhus för insugningsrör. Allt detta kostade 2 477 kronor. I sammanhanget byttes också alla fyra tändstift, till en kostnad av 1 359 kronor.

Utöver dessa åtgärder har bilen nyligen också varit inne på service för 19:e gången i ordningen. Kontroller samt byte av olja och filter kostade vid det här tillfället 1 843 kronor.

De senaste dryga 3 000 milen har inneburit höga verkstadsfakturor, totalt 23 063 kronor. Lägger vi också till bytet av spridare hösten 2013 hamnar vi på 32 101 kronor. Service, vid tre tillfällen, har landat på 6 272 kronor.

Det kostar på att hålla en sju år gammal V70 rullande.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?
Volvo V70

Modell: 2,0 F

Årsmodell: 2008

Inköpspris: 307 600 kr

Aktuell körsträcka: 19 452 mil

Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-02-26 17:52
duccedriver

Etanol, eric h, det är en flexifuel.
Tror en biopower drar lika på fyllekörning.....

#9 • Uppdaterat: 2015-02-26 17:57
månssons

2,0F är ju en fruktansvärt värdelös motor. Vad ger den, 145 hk och dricker 1,2 l/mil? Varför göra en etanolmotor (som dessutom inte verkar tåla etanol) utan turbo? Etanolförbränningen blir mycket effektivare med turbo, och dessutom går det att plocka ut en högre effekt. Familjens Saab 9-5 2,3t dricker 1,0-1,1 l/mil (blandat) och då har man ju 210 hk till sitt förfogande...

Och visst finns det fortfarande anledning att köra på etanol. Visserligen är skillnaden mindre, men vi sparar fortfarande ca 1kr/mil (med den högre förbrukningen) trots låga bensinpriser och då blir även bilen roligare. Win-win!

#a • Uppdaterat: 2015-02-26 18:05
Mondeo97

Enligt tidningens artiklar tankades bilen de första åren med etanol och var tredje gång med bensin. Senare år tankas bilen enbart med etanol, och därmed börjar bekymren med tillhörande kostnader. Uppenbart är det fortfarande barnsjukdomar med etanolbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.