Bakluckan ramlade ideligen ner på testlagets huvuden under vintertestet.
Bakluckan på långteststallets Subaru Levorg orkade inte hålla sig uppe i kylan. En bilägare som varit med om samma sak hörde av sig.
Det var på vintertestet med årets långtestbilar som vi blev varse problemet. Bakluckan på vår Levorg hade en tendens att trilla ned när vi var inne och rotade i bagageutrymmet. Gasfjädrarna verkade inte klara kyla och snörester på luckan.
Efter att vi skrivit om saken har en bilägare hört av sig och berättat att han fått dämparna bytta på garantin på sin Levorg.
Vi kontaktade Subaru Nordic för att höra om det är en åtgärd som kommer att erbjudas till alla svenska Levorg-ägare. Så här svarar importören:
”Vi har noterat ett fåtal kunder som haft synpunkter på dämparens kapacitet vid kall väderlek och påtalat detta för fabriken. Några generella åtgärder är inte aktuella innan vi fått besked från fabriken. Dämpare som är felaktiga eller trasiga byts naturligtvis ut.”
Frågan är om dämparna på vår bil anses vara ”felaktiga eller trasiga”. I varje fall klarar de inte den svenska vintern.
Efter att vi skrivit om saken har en bilägare hört av sig och berättat att han fått dämparna bytta på garantin på sin Levorg.
Vi kontaktade Subaru Nordic för att höra om det är en åtgärd som kommer att erbjudas till alla svenska Levorg-ägare. Så här svarar importören:
”Vi har noterat ett fåtal kunder som haft synpunkter på dämparens kapacitet vid kall väderlek och påtalat detta för fabriken. Några generella åtgärder är inte aktuella innan vi fått besked från fabriken. Dämpare som är felaktiga eller trasiga byts naturligtvis ut.”
Frågan är om dämparna på vår bil anses vara ”felaktiga eller trasiga”. I varje fall klarar de inte den svenska vintern.
Subaru Levorg
Modell: Levorg GT-N
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 286 800 kr
Aktuell körsträcka: 1 020 mil
Förbrukning (dek.): 7,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,9 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Cheferna på Subaru har inte samma definition på kyla som det termometern har.
Kommer i håg de gamla luftkylda VW-bubblorna på 50 och 60-talet och deras värmeapparat. Då var devisen: "Du fryser inte i en VW, det bara känns så".
Man får hoppas problemet åtgärdas...
Skramlande bromsar, nedfallande bakluckor. Inte precis den kvalitet man kanske förväntar sig.
Jag har lyckats knäcka en bakluckedämpare genom att öppna eller stänga bakluckan för snabbt vid -20C
den knakade till så var den dämparen förbrukad
Härligt. Med tanke på att Japan är ett kallt land bitvis (iaf i inlandet så kan de få ett gäng minusgrader vid tillfällen).. så kan man fråga sig: Hur missade Subaru det här?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.