Vår Kia Cee’d har gått på långkörning i Europa. Dessvärre tappade dieselmotorn ibland kraft i sega uppförslut.
Nyligen gjordes service vid 6 000 mil (5 704 kr) och då byttes också bränslefiltret. Vid kontakt med verkstaden hävdade mekanikern att ett igentäppt filter med all sannolikhet var orsak till problemen.
Detta är inget nytt fenomen. Vissa av Kias och Hyundais dieselmotorer har drabbtas, mest under vintertid. Kia hävdar att vissa bränslebolag har en inblandning av RME, rapsmetylester, som åldras i förtid. Höga halter av kisel har uppmätts.
BilSweden uppger att ytterligare fem–sex märken kommit in med rapporter. Utredningen fortsätter.
Diskutera: Har du stött på liknande problem?
Modell: 1,6 CRDI Exclusive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 5 983 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om inte bränslet var dåligt redan från tillverkningen, så är det sannolikt att bränslet lagrats och hanterats på fel sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.