Nästa artikel
Långtest: Ojämn motorgång
Långtest

Långtest: Ojämn motorgång

Publicerad 25 september 2014
Vår Volvo V40 har haft problem med ojämn motorgång, ett besvär som nu är tillbaka.
Vår Volvo V40 har dragits med misständningar vid kallstarter. Problemet försvann i våras men är nu tillbaka.

Sedan en tid tillbaka har vår Volvo V40 D2 börjat misstända vid kallstart och på låga varv. Det rycker kraftigt mellan runt 1 000 och 1 500 varv och ofta måste man möta kopplingen med betydligt mer motor än vad den annars så fina motorstyrningen hjälper till med.
 
Fenomenet uppenbarade
sig i slutet av vintern, men till en början enbart då temperaturen sjönk, under 15 minusgrader, och  inte oavbrutet.
 
Med vårvärmen försvann problemen, men för en tid sedan, i riktig sommarvärme, återuppstod plötsligt ryckningarna. Någon motorlampa har inte tänts, vid normalt arbetstemperatur går motorn hur bra som helst. Förestående service ger förhoppningsvis mer besked.

Per Hammarsjö

Diskutera: Har du stött på liknande problem?

Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 5 810 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-25 17:29
Roy J

Misständning eller spridarna?
Spelar roll. Måste fixas.
En så trång bil lever högt på sin komfort, säkerhet och övriga funktioner - inte minst vinteregenskaperna.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-25 18:32
Simon no1

Låter ju som Volvo förr i tiden, så här ska det inte vara på en nyare bil

#3 • Uppdaterat: 2014-09-25 20:21
Lason1

Kan ju fakitiskt vara fabrikationsfel så glödstiften är kass redan...

#4 • Uppdaterat: 2014-09-25 21:08
enanders

jag tror det är fel på bränslet. kör på etanol istället.. ;/

#5 • Uppdaterat: 2014-09-26 09:12
Raphael

Jag köper inte detta med fel på bränslet hela tiden... Jag har tankat diesel på de flesta mackar och det funkar ju i min Picasso så varför skulle det inte funka i en Volvo? Visst jag föredrar Preem för de har diesel på tallbar, men nöden har ingen lag utan går mätaren i botten och det är dags för att tanka då får man ta det som man hittar...

#6 • Uppdaterat: 2014-09-26 09:25
Reverend Benny

Ett långskott kanske men ändå..
Då bilen gått ca 6000 mil på runt 2 år så borde ni ju servar bilen ett antal ggr.
Ibland vid service så passar dom ju även på att uppdatera programvara på bilen, kan det vara så att service gjordes i samband med att felet började uppträda?

Ska bli intressant att få reda på mer vad loggarna säger när ni gör service.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-29 19:26
107Carlsson

Jag har en V50 Classic 2012 med samma motor, de sista V50 innan V40. Har nu gått 5500 mil. Har haft samma problem. Rycker vid gaspådrag ofta vid segdragning men även vid vanlig körning på sexan. Volvo har haft bilen inne både vid servicetillfällena och ett par gånger däremellan. Dom har bytt bränslefilter och uppdaterat mjukvaran vid ett par tillfällen. Nu går den för det mesta bra, men nån gång händer det att ryckningarna kommer tillbaka. Kör normalt på OK eftersom macken ligger bra till och jag har rabatt via Volvo-kortet. Har provat Preem och ST1 bl.a. men inte märkt någon skillnad.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-24 12:38
VW Polo 2012

Många förståsigpåare här, om vad man ska ha för soppa ;) Många bensinbolag har samma depåer, och har inte den ena så "lånar" man av den andra. Vilket gör att ibland är det tre procent inblandat av etanol och ibland upp till fem procent i samma pump "du" brukar tanka vid, så det så!

#9 • Uppdaterat: 2014-09-25 20:34
milkylainen

Tror mest på glödstiften. De är ofta trasiga utan att man får felkod. Annars kan kanske vevaxel/kamaxelgivare vara oprecis men inte på en så ny bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.